Page 154 - Petelin, Ana, ur. 2024. Zdravje delovno aktivnih in starejših odraslih / Health of Working-Age and Older Adults. Zbornik povzetkov z recenzijo ▪︎ Book of Abstracts. Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press
P. 154

Uporaba umetne inteligence na področju zdravja delovno aktivnih
               in starejših odraslih

               Marjeta Logar Čuček
               Univerzitetni klinični center Ljubljana, Ljubljana, Slovenija

               Izhodišča in namen: Umetna inteligenca (UI) prinaša številne pozitivne učinke, ki sega-
               jo na različna področja človekovega življenja. Razumemo jo lahko kot »strojni sistem«,
               ki za nabor ciljev, ki jih določi človek, lahko predvidi napovedi, opredeli priporočila ali
               odločitve v resničnih ali virtualnih okoljih z različnimi stopnjami avtonomije. Premika
               meje tako v tehnoloških zmogljivostih kot v načinu, kako uporabiti UI, med drugim tu-
               di v zdravstvu. Ključno je, da se UI ne dojema kot nadomestek za človeško delo, am-
               pak kot orodje, ki lahko zaposlenim pomaga doseči ugodnejše rezultate dela, izboljšati
               stroškovno učinkovitost in razumeti zapletene medicinske in zdravstvene podatke. Im-
               plementacija UI v zdravstvene storitve zahteva kritično oceno etičnih in pravnih vidi-
               kov njene uporabe. Namen raziskave je prepoznati možnosti in pomen uporabe ume-
               tne inteligence na področju zdravja delovno aktivnih in starejših odraslih.
               Predstavitev vsebine: Zahteve po izboljšanju in kakovosti zdravstvenih storitev se zvišu-
               jejo. Pri doseganju tega cilja so nujne avtomatizirane rešitve; pomembno vlogo pri tem
          zdravje delovno aktivnih in starejših odraslih | health of working-age and older adults
               ima umetna inteligenca. Razvoj se osredotoča na gradnjo modelov, ki temeljijo na ob-
               sežnih zbirkah podatkov uspešno rešenih zdravstvenih primerov. Predpogoj za uvaja-
               nje novih tehnologij je spreminjanje tradicionalnih kliničnih informacijskih sistemov z
               omejenimi možnostmi analize podatkov. To vključuje digitalizacijo podatkov z različnih
               ravni zdravstvenega varstva, s katerimi bo omogočen strojno berljiv elektronski zdra-
               vstveni karton. Raziskave kažejo, da uporaba UI v zdravstvu postaja vse pogostejša,
               z aplikacijami, ki segajo od presêjanja in triaže, kliničnega napovedovanja tveganja do
               zgodnejše in natančnejše diagnoze. S časovno analizo pacientovih zdravstvenih težav,
               genetike in življenjskega sloga UI lahko priporoči oseben načrt zdravljenja, ki zajema
               ustrezno jemanje zdravil in kakovostno zdravljenje. UI lahko deluje tudi kot virtualni
               zdravstveni pomočnik, s katerim lahko pacient pridobiva ustrezne informacije o svoji
               bolezni in posledično izboljšuje svoje vključevanje v načrt zdravljenja. UI pomaga tudi
               pri razvoju učinkovitejših zdravil z manj stranskimi učinki. Rabo sodobne informacijske
               tehnologije definira tudi aplikacija telemedicine. Vključuje zdravstveni posvet, diagno-
               stiko in zdravljenje na daljavo. Prednosti so celostna oskrba pacienta ne glede na kraj
               bivanja, razpoložljivost pacientovih podatkov za strokovne posvete, možnost daljin-
               skega obveščanja o spremembah zdravstvenega stanja pri kroničnih boleznih. UI lahko
               poenostavi tudi administrativne naloge v zdravstvenih zavodih. Hitrost in učinkovitost
               prispeva tudi k zmanjševanju stroškov in skupni finančni koristi zdravstvenega sistema.
               Prednostne naloge, ki jih je potrebno obravnavati v prihodnosti, vključujejo izobraže-
               vanje, raziskovanje in izkoriščanje potencialov na področju umetne inteligence na vseh
               ravneh študija v zdravstvu in ustvarjanje priložnosti za nadgradnjo znanja. Vodje bi mo-
               rali graditi organizacijske strukture, ki zaposlenim v zdravstvu omogočijo vključevanje
               v vse faze umetne inteligence, od razvoja do implementacije.
               Sklepne ugotovitve: Razvijanje veščin novih tehnologij v zdravstvu zahteva nova znanja
               in vzpostavljanje zaupanja do umetne inteligence. Ob dejstvu, da ta tehnologija izbolj-
               ša delovna mesta in procese, je treba zagotoviti, da ne bo zmanjšana človeškost delov-
               nega okolja in odnos do pacientov različnih generacij.
               Ključne besede: zdravstvo, razvoj novih tehnologij, izobraževanje, kakovost življenja








                                                  154
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159