Page 33 - Kavrečič, Petra. 2015. Turizem v Avstrijskem primorju. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 33
»prototurizem« ...
jev, ki se vežejo na Kristusovo življenje in vstajenje, ter svetišč, ki so vezana na
svetniške osebe (zlasti povezane s Cerkvijo) (Vukonić, 1996). Ker je odhod na
romanje pomenil začasno bivanje izven domačega kraja, je lahko simboliziral
tudi beg iz vsakdanjega življenja, potovanje, odkrivanje novih krajev in doži-
vetij. Razlogi za romanje so bili različni, saj so poleg izraza globokih verskih
čustev romali tudi v znak pokore za storjene grehe, ki ga je določil spovednik.
Od 11. stoletja dalje je pričelo veljati pravilo, da mora vernik za odpuščanje ro-
mati v točno določeno svetišče, ki so ga določili posamezni škofi ali spovedni-
ki kot kraj pokoritve. Tako romanje je pomenilo tudi samodejno odpuščanje
grešnikovih grehov (Paloscia, 2005, 151–53).

Krščanska romanja so prisotna pred 12. oziroma 13. stoletjem, vendar v
tistem obdobju dosežejo večjo vlogo, saj pojav takrat pridobi množični značaj
in družbeni prestiž. Poznane so cerkve in kraji, v katere so romali domači in
tuji verniki. Srednji vek predstavlja obdobje, v katerem vera postane integral-
ni del vsakdanjega (socialnega, političnega) življenja, hkrati pa je cerkvena mi-
selnost postala del socialnih praks in norm. Celotno življenje in delovanje kr-
ščanske skupnosti sta bila podvržena iskanju odrešitve v nebeškem kraljestvu.
Cerkev je v srednjeveški družbi pri tem imela poglavitno vlogo. Romanje je
postalo prava institucija in simbol družbene afirmacije, imelo je zlasti spo-
korniški značaj – namen očiščenja grehov in dosego večnega zveličanja. Pro-
ti koncu 13. stoletja se je pojavilo t. i. jubilejno ali svetoletno romanje, kjer so
grešniki lahko prejeli odpustke za storjene grehe (Gestrin, 1975, 75). V 15. sto-
letju so v ospredju motivi za blagor duše oziroma reševanje duše pred pogu-
bljanjem (oziroma vicami), težnja po očiščenju grehov in zaobljuba (Gestrin,
1975, 76).

Romar se je na pot odpravil z »blagoslovom« celotne družbe. Pri tem
je šlo načeloma za prostovoljno dejanje. Pred odhodom je pripravil oporoko.
Lahko pa je proti plačilu na romanje v svojem imenu odposlal nekoga druge-
ga (Paloscia, 2005). Taki primeri so proti koncu 15. stoletja postajali vse po-
gostejši. Najem profesionalnih romarjev je postopoma postal institucija (Ge-
strin, 1975, 75–76). Poleg odhodov na romanje so se opravljali tudi drugi posli,
kakor, denimo, trgovanje z relikvijami (Šmitek, 2000, 127–128). Romanje ni
imelo le spokorniškega značaja, lahko je pomenilo tudi kazen, na katero je po-
sameznika zaradi storjene kršitve oziroma greha proti cerkvi obsodilo civilno
sodišče. Obsojenec je moral na pot vklenjen v verige. Kazni pa se je lahko iz-
ognil tudi s plačilom za prekršek (Battilani, 2009, 70–71). Tak primer zasle-
dimo tudi na Slovenskem, ko sta bila dva podložnika zaradi vdora v gornje-
grajski samostan in kraje obtožena na sodnem procesu leta 1231. Na sojenju

33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38