Page 331 - Šuligoj, Metod, ur., 2015. Retrospektiva turizma Istre. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 331
Promocija turizma na prehodu iz 19. v 20. stoletje 2. Promocija turizma na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće

Na prehodu iz 19. v 20. stoletje je turizem doživljal močan Turizam je doživio snažan zamah na prijelazu iz 19. u 20.
zagon. Turizem se je razvijal od Opatije do Portoroža, na stoljeće. Razvijao se od Opatije do Portoroža, na kvar-
kvarnerskih otokih in v Dalmaciji, predvsem zahvaljujoč nerskim otocima i u Dalmaciji, u mnogome zahvaljujući
organiziranim naporom Dunaja, ki je intenzivno promo- organiziranim naporima Beča koji je intenzivno promo-
viral »Avstrijsko riviero«. Cilj je bil privabiti čim večje virao „Austrijsku rivijeruˮ. Privlačenje što većeg broja
število obiskovalcev. V tem obdobju so se tudi podjetniki posjetitelja nametnulo se kao imperativ. U tom razdoblju
izjemno trudili pri promoviranju lastnih zmogljivosti. poduzetnici su se izrazito angažirali u promociji vlastitih
Organizirane so bile razstave in kongresi, tiskali so se kapaciteta. Organizirane su izložbe i kongresi, tiskani su
številni turistični vodniki, v časopisih, ki so izhajali na brojni turistički vodiči i brošure, objavljivani su članci u
območju Avstro-Ogrske monarhije, so bili objavljeni novinama koje su izlazile na području Monarhije, turistič-
številni članki, turistična ponudba se je promovirala tudi ka se ponuda promovirala i putem oglasa, plakata i letaka.
preko oglasov, plakatov in letakov. Pojavile so se tudi prve Također, pojavile su se i prve razglednice koje su svoje
razglednice, katerih zlato obdobje je bilo prav na prehodu zlatno doba ostvarile upravo na prijelazu stoljeća.8
stoletja.8
Sa svrhom promocije Opatije počeli su se izdavati turi-
S ciljem promocije Opatije so začeli izhajati turistični stički vodiči u kojima su se opisivale ljepote destinacije.
vodniki, v katerih so bile opisane lepote tega kraja. Tako Tako je 1883. godine u Beču tiskan prvi turistički vodič
je bil leta 1883 na Dunaju natisnjen prvi turistični vodnik Opatije pod naslovom Abbazia, Idylle von der Adria,
Opatije z naslovom Abbazia, Idylle von der Adria avtorja autora Amanda von Schweiger-Lerchenfelda koji na 144
Amanda von Schweiger-Lerchenfelda, ki na 144 straneh stranice na njemačkom jeziku opisuje blagodati Opatije.
v nemškem jeziku opisuje lepote Opatije. Istega leta Hei- Iste godine Heinrich Noë objavljuje vodič Abbazia und
nrich Noë objavi vodnik Abbazia und seine Umgebung, seine Umgebung, a godinu dana kasnije i Tagebuch aus
leto kasneje pa Tagebuch aus Abbazia (slv. Dnevnik iz Abbazia (hrv. Dnevnik iz Opatije).9 Petar von Radics
Opatije).9 Petar von Radics objavi delo Abbazia. Leta objavljuje djelo Abbazia. Godine 1888. austrijska orga-
1888 avstrijska organizacija Österreichischen Tourism- nizacija Österreichischen Tourism-Club izdaje vodič
-Club izda vodič Wintercurort und Seebad Abbazia (slv. Wintercurort und Seebad Abbazia (hrv. Zimsko lječilište
Zimsko zdravilišče in morsko kopališče Opatija) Josepha i morsko kupalište Opatija) Josepha Rablea i A. Silberhu-
Rableja in A. Silberhuberja.10 Predstavljen je kot vodnik bera.10 Predstavljen je kao vodič kroz primorje i kvarner-
po primorju in kvarnerskih otokih. V njem je podrobno ske otoke. U njemu se detaljno opisuje položaj i povijest
opisan položaj in zgodovina riviere (Slika 1). rivijere (Slika 1).

Zdravnik in balneolog profesor Julius Glax je objavljal Liječnik i balneolog, profesor Julius Glax, objavljivao je
turistične vodnike z naslovom Abbazia: Wintercurort und turističke vodiče pod nazivom Abbazia: Wintercurort und
Seebad: Ein Führer für Kurgäste (slv. Opatija: Zimsko Seebad: Ein Führer für Kurgäste (hrv. Opatija: zimsko
zdravilišče in kopališče: Vodnik za zdraviliške goste). lječilište i kupalište: Vodič za lječilišne goste). Ilustracije
Ilustracije v vodniku so delo dunajske slikarke Stephanie u vodiču potpisuje bečka slikarica Stephanie Glax, kći
Glax, hčere Juliusa Glaxa (Slika 2). Živela je v Opatiji, Juliusa Glaxa (Slika 2). Živjela je u Opatiji, a osim po ilu-
poleg ilustracij, ki krasijo turistične vodiče njenega očeta, stracijama koje krase turističke vodiče koje je sastavljao
je znana tudi po plakatih, ki so se izdelovali za name- njezin otac, poznata je i po plakatima koji su se izrađi-
ne promocije Opatije. Opatija je v vodniku omenja kot vali sa svrhom promocije Opatije. U vodiču se Opatija
zdravilišče in kot kopališka destinacija. Vodnik je izšel

331
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336