Page 37 - Hrobat Virloget, Katja, ur. 2021. Mitska krajina: iz različnih perspektiv. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 37
Mitska krajina: razmisleki in smernice za Mitski park

ledina se nahaja pod zgoraj omenjenim sv. Jakobom oziroma nekdanjim
predkrščanskim svetiščem Škeljak in po pripovedih naj bi bil tu tudi darit-
veni prostor (Medvešček 2015, 333).

Po umestitvi pripovednega rodiškega izročila v krajino se je pokazalo, da
je Kobilja glava eno izmed številnih mest na katastrskih mejah, kot so Nji-
vice, Križen drev, Robida, Pod lisičino, ki jih označuje stik z onstranskim.
Na točkah ob meji se odpirajo prehodi v onstranstvo, videva se ogenj, v ka-
terem se vicajo duše (Njivice, Prelovec), na mejah se dogajajo umori, razko-
sanje trupel bitij tega in onega sveta ter pokopi (Njivice, Prelovec, Križen
drev, Kobilja glava), prikazujejo se nadnaravna bitja, kot sta krvavo steg-
no in šembilja, bitja, ki so povezana s posredovanjem med obema sveto-
voma, kot so kovač, čarovnice, vedamec itd. Razkosanje trupel na mejah
in tromejah najbrž nakazuje simboliko žrtvovanj, ki jih lahko zasledimo
tudi drugod po Evropi (Hrobat 2010a, 86–87; Dragan 1999, 42–65, 99; Kvi-
deland 1993, 19). Kot ugotavlja zgodovinar Simon Young, kraji niso nujno
vezani z neko specifično »nadnaravno« prikaznijo, ampak jih lahko ozna-
čuje nek občutek splošne »nadnaravne« nevarnosti (Young 2020, 2). Hipo-
tezo o označevanju katastrskih mej z »nadnaravnim«, s kraji, kjer straši,
potrjuje njegova analiza umeščanja »nadnaravnega« v krajino 19. stoletja v
Veliki Britaniji. Ugotavlja tri značilnosti krajevnega prikazovanja prikazni,
kar so pokazale tudi moje raziskave (Hrobat 2009a; 2010a; Hrobat Virlo-
get 2014): koncentrirajo se okrog naselij, na mejah, pogosto se nahajajo na
strateških mestih – na križiščih, mejah, mostovih in ob rekah. Prikazni na
splošno ne živijo znotraj človeške skupnosti, ampak v odnosu do njih (Yo-
ung 2020, 15, 22). Te prikazni označujejo mejna območja, liminalna mesta
v pokrajini, kjer »nadnaravno« vstopa v »naš« svet, svet živih. Tako mejna
območja predstavljajo meje »našega sveta« v funkcionalnem pomenu, to je
kot meje vasi s sosednjo, kot tudi v kozmološkem smislu kot meja med
»svetom živih« in onstranskim (Hrobat 2010a, 62–106, 180–182; 2009a;
2009b, 349; Hrobat Virloget 2014). Če jemljemo sveto v prostorskem po-
menu, kot ga Radu Dragan (1999, 62) uporablja za označevanje onstran-
skega ali francosko altérité, »drugost«,¹⁴ bi lahko meje pojmovali kot svete.
V teh liminalnih območjih pomeni prekinitev z mejo vstop v alternativno
resničnost oziroma se s prestopom iz enega ozemlja v drugo človek v ma-
terialnem in magično-religioznem smislu znajde med dvema svetovoma
(Harte 1994, 6; Van Gennep 1909 [1981], 24; Young 2020, 15). Kot je bilo

¹⁴ Termin »sveto« je bil sicer vpeljan v 19. stoletju v »znanost o religiji« iz potrebe po novem
pojmu, ki bi obsegal vse fenomene (glej Kravanja 2007, 49–64).

37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42