Page 108 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 108
• pomen medijev pri duševnem zdravju (mladih) – predvsem poznavanje učinkov posne-
manja in smernic za odgovorno poročanje o samomoru,
• psihološke intervencije – na primer osnove vedenjsko-kognitivne terapije, tehnike
sproščanja, načini reflektiranja,
• raba ustrezne terminologije – še posebej besed in načinov, s katerimi preverjamo sa-
momorilno ogroženost in se pogovarjamo o samomorilni stiski,
• razvojne posebnosti mladostništva – telesne in duševne spremembe, značilnosti raz-
vojnega obdobja,
• samomorilno vedenje in samomor – znaki samomorilnega vedenja, dejavniki tveganja
in varovalni dejavniki (podrobneje spodaj), proces samomorilnega vedenja, osnovno
poznavanje problematike in statistike v Sloveniji,
• samopoškodovalno vedenje – kaj je samopoškodovalno vedenje, katere oblike pozna-
mo, kako se razlikuje od samomorilnega,
• stres – kaj je stres, kaj so stresorji, kaj lahko povzroča stres, sprožilci in vzdrževalci
stresa, kako prepoznati znake/simptome stresa, kako se lahko s stresom (ne)konstruk-
tivno soočamo, kakšni so znaki preobremenjenosti,
• ustrahovanje – načini ustrahovanja (fizično, verbalno, odnosno) in njihovi pomeni za
duševno zdravje,
• zdrav življenjski slog – kaj je zdrav življenjski slog, kaj pomaga pri ohranjanju teles-
nega in duševnega zdravja, kako lahko posameznik sam vzdržuje svoje zdravje,
• žalovanje – predvsem razumevanje vpliva smrti zaradi samomora na bližnje in okolico.
Pri podajanju vsebin se morajo izvajalci zavedati, da obstaja veliko napačnih predstav
in stereotipov o duševnih boleznih. Tako mladostniki kot odrasli niso vedno navajeni raz-
pravljati o teh vprašanjih in včasih je vprašljiva tudi njihova pismenost o duševnem zdravju.
Zato moramo o teh vsebinah spregovoriti na premišljen način (Krohne idr., 2022).
Vsebinska znanja, vezana na izvajanje projektnih aktivnosti zagotavljamo na izobraževanju
za izvajalce. Izobraževanja so namenjena tudi poglabljanju znanja glede tega, kako se od-
zvati ob mladostnikih v stiski in jih napotiti po pomoč. Prav tako se na izobraževanjih pos-
vetimo poteku dela v skupini in skupinski dinamiki (podrobneje v poglavju 14 – Skupinska
dinamika in komunikacijske veščine izvajalca).
106