Page 111 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 111

V splošnem se informacije o vsebinah, o katerih udeleženci delavnic spregovorijo na sreča-
              njih oz. delavnicah, ne beležijo in tudi ne posredujejo naprej. Tudi med pravili za sodelova-
              nje v uvodu delavnic izpostavimo zaupnost slišanih informacij, saj je ta osnova za izvedbo.
              Izjema so primeri, ki psihologe (in njim podobne poklice pomoči) odvezujejo zaupnosti,
              kot so samomorilna ogroženost osebe, nevarnost za življenje drugih ljudi, nasilje ali zlora-
              ba otrok ali večja splošna nevarnost (Arzenšek idr., 2019).

              Etične dileme projekta A (se) štekaš?!? so pogoste v situacijah, ko pri mladostniku pre-
              poznamo samomorilno ogroženost, o kateri moramo potem poročati naprej (npr. staršem
              oz. skrbnikom). Če nas mladostnik, še posebej starejši – morda polnoleten – dijak, prosi,
              da naj o tem ne poročamo naprej, smo lahko v dvomih, kakšen bi bil pravi pristop (Poštu-
              van, 2016). Take etične dileme rešujemo predvsem z reflektiranjem, saj jih navkljub po-
              dobnim okoliščinam situacij ne moremo zlahka posploševati. Pri primerih samomorilnega
              vedenja iščemo ravnotežje med zaupanjem osebi, da se ne bo samopoškodovala, dobro
              vzpostavljenim odnosom z njo in tveganju za samomorilno vedenje. Če nam oseba ne more
              dati obljube, da si ne bo ničesar naredila, moramo ukrepati in v obravnavo vključiti še druge
              ljudi in sisteme.

              Druga pravila v okviru projekta so namenjena postavljanju realnih mej za občutek varnosti
              in dobre dinamike v skupini (govori samo ena oseba naenkrat, drug drugega poslušamo
              in se ne prekinjamo, lahko povemo primere, a nikogar ne izpostavljamo). Prav tako je eno
              izmed najpomembnejših pravil dela v skupini, da je kakršnakoli oblika nasilja nesprejemlji-
              va. Kot normo vzpostavimo to pravilo že na začetku delavnic in tekom izvedbe ustavljamo
              morebitno nesprejemljivo vedenje.

              Pri aktivnostih namenjenih mladim je pomembno tudi, da kar najbolje aktiviramo vse člane
              skupine, a nikogar ne silimo v sodelovanje. S strukturiranim usmerjanjem dejavnosti poskr-
              bimo, da ne bo v ospredju le nekaj posameznikov (Wasserman idr., 2012).



              Specifične kompetence: čustvena zrelost

              in reflektiranje lastnega doživljanja



              Pri izvajanju delavnic moramo ozavestiti lastne miselne, čustvene in vedenjske vzorce. Po-
              membno je zavedanje, da se težke vsebine ne dotaknejo le udeležencev, temveč tudi izva-
              jalce delavnic. Ob izpostavljanju stisk lahko izvajalci občutijo žalost, nemoč, strah, jezo,
              sram, osamljenost ... vsa ta čustva so v težkih situacijah lahko zelo intenzivna. Iz tega razlo-
              ga se jim pogosto skušamo izogniti, reagiramo neprimerno ali imamo občutek, da situaciji
              nismo kos (Poštuvan, 2016, Poštuvan, 2020). Izvajalci delavnic morajo zato poznati svoje
              miselne, čustvene in vedenjske vzorce. Tako lahko predvidijo svoje odzive in si pripravijo
              alternativne oz. optimalne načine, kako bodo težke situacije reševali (Poštuvan, 2020).




                                                   109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116