Page 7 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 7

Recenziji

              Monografija o samomorilnem vedenju mladostnikov naslavlja pomembne vidike duševne-
              ga zdravja mladostnikov, ki se v morda najbolj turbulentnem razvojnem obdobju soočajo
              s številnimi lepotami, izzivi in tudi stiskami. Večina to obdobje previhari brez večjih težav,
              drugim to uspe ob primerni podpori in pomoči, nekateri pa se ustavijo tudi pred življenjem,
              saj stisko doživljajo kot neznosno in nerešljivo. V zadnjem desetletju, še bolj pa v zadnjih
              dveh letih , ki ju je krojila epidemija COVID-19, zaznavamo intenziven porast težav v dušev-
                      1
              nem zdravju otrok in mladostnikov.
              Monografija, ki je pred nami, torej prihaja v strokovno javnost ob pravem času. Program A
              (se) štekaš?!? je v njem predstavljen celovito, zato daje dober vpogled v vse sklope progra-
              ma, ki se sicer lahko izvajajo vsak zase. Monografija je pregledno in uporabno gradivo za
              tiste, ki program A (se) štekaš?!? uvajajo v šolsko okolje, tako za sedanje in bodoče izva-
              jalce programa kot tudi za vse, ki načrtujejo in izvajajo programe za mladostnike na tako
              zanimivem in hkrati občutljivem področju, kot je duševno zdravje.

              Program A (se) štekaš?!? se osredotoča na aktualne vsebine s področja duševnega zdrav-
              ja in naslavlja celotno populacijo mladostnikov, staršev ter učiteljev, pa tudi mladostnike
              z dejavniki tveganja in samomorilno ogroženostjo ter bližnje po samomoru otroka ali mla-
              dostnika. Pristopi v programu so javnozdravstveni pristopi s področja univerzalne, selek-
              tivne in indicirane preventive. S preventivnimi delavnicami za mladostnike, dopolnjenimi
              z izobraževanji šolskih delavcev ter staršev in natečajem za mladostnike, se povečujeta
              pismenost na področju duševnega zdravja in destigmatizacija oseb s težavami v duševnem
              zdravju (univerzalna preventiva); s presejanjem mladostnikov za samomorilno ogroženost
              oz. dejavnike tveganja, z napotovanjem ogroženih na pogovor v šolsko svetovalno službo
              in po potrebi k zunanjim strokovnjakom ter s podporo šoli s postvencijskimi aktivnostmi,
              program odgovarja tudi na potrebe po zgodnji prepoznavi in obravnavi mladostnikov v sti-
              ski ter zmanjšuje možnost neugodnih zdravstvenih in drugih izidov za mladostnike zdaj
              ali kasneje v njihovem življenju (selektivna in indicirana preventiva).

              Program med drugimi naslavlja tudi zahtevne teme, ki so preizkusni kamen tako za mlado-
              stnike kot izvajalce. Pri mladostnikih lahko sprožajo intenzivne čustvene in vedenjske od-
              zive, ki od izvajalcev poleg dobrega poznavanja vsebin zahtevajo tudi dodatne veščine, iz-
              kušnje z delom z mladostniki, zadostno mero profesionalne zrelosti in možnost supervizije,
              ki jo program tudi zagotavlja. V sklopu, kjer so v publikaciji opisane spretnosti in znanja iz-
              vajalcev programa, bi veljalo dodati informacije o pogojih za vključitev izvajalcev v program
              ter trajanju izobraževanja/usposabljanja izvajalcev programa. V povezavi s presejanjem in
              odkrivanjem ogroženih mladostnikov za samomorilno vedenje v okviru preventivnih delav-
              nic, je pričakovati tudi večjo obremenitev šolske svetovalne službe, ki jo je dobro nasloviti
              že pred pričetkom izvajanja programa na šoli. Prav tako je smiselno vnaprej poznati raz-
              položljivost zunanjih virov strokovne podpore in pomoči, kadar se izkaže, da sta potrebni.


              1   Med leti 2020 in 2022, op. ur.


                                                    5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12