Page 9 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 9

Monografija o samomorilnem vedenju mladostnikov ponuja veliko vpogledov in iztočnic
              za razmislek ter praktično izvajanje preventive v šolski sferi. To je v aktualnih časih, ko se
              načrtuje sistemske spremembe v primarni, sekundarni in terciarni preventivi na področju
              duševnega zdravja, še posebej dragoceno.

              Primarno zdravstveno preventivo na področju zdravja otrok in mladostnikov v resnici pred-
              stavlja vzgojno-izobraževalni sistem. Ta naj bi namreč podpiral optimalni razvoj otrok
              in mladostnikov, kamor spada tudi vzgoja za zdravo življenje in konstruktivne medsebojne
              odnose. Avtorice monografije zato strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju naslavljajo
              kar z »vratarji sistema« – čeprav morda sami pogosto na to vlogo pozabljamo. Svetovalci
              in svetovalke v vzgoji in izobraževanju tako že dolga leta opozarjamo na nujnost krepitve
              šolske preventive, njen pomen pa je dobro utemeljen tudi v prvem sklopu pričujoče mo-
              nografije. V času pandemije se je predpostavka o pomembnosti vključenosti otrok in mla-
              dostnikov v procese vzgoje in izobraževanja za ohranjanje njihovega celostnega zdravja
              samo še empirično potrdila. Do izraza pa so prišle tudi vse šibke točke sistemske skrbi
              za duševno zdravje.

              Projekt A (se) štekaš?!? v slovenskem prostoru v zadnjih letih predstavlja pomembno orga-
              nizirano zunanjo strokovno podporo šolam pri izvajanju ciljanih preventivnih dejavnosti na
              področju preprečevanja samomorov in samomorilnega vedenja mladostnikov. Svetovalci
              in svetovalke od vsega začetka omenjenega projekta pozdravljamo presejalni in proaktivni
              pristop ter vse dejavnosti projekta, ki so podrobneje opisane v drugem sklopu pričujoče
              monografije. Naslavljajo namreč zelo aktualno problematiko, s katero se srečujemo v vseh
              vzgojno-izobraževalnih institucijah – kar se kaže tudi v povečevanju povpraševanja šol po
              sodelovanju z izvajalci projekta. Čeprav bi bilo z vidika celostnega učinka morda bolje, če bi
              dejavnosti izvajali sami, smo praktiki v svetovalnih službah pogosto frustrirani in omejeni
              pri svojem delu. V aktualnih razmerah se ne moremo posvečati preventivi, zato je zunanja
              oz. dodatna podpora več kot dobrodošla.

              Za prehod na samostojno izvajanje preventive na področju preprečevanja samomorilnega
              vedenja potrebujemo dovolj časa in znanja, pa tudi zaupanja v lastno kompetentnost. In tu
              so izvajalci projekta A (se) štekaš?!? in pričujoča monografija lahko svetovalcem ter sve-
              tovalkam v vzgoji in izobraževanju v veliko pomoč oz. podporo. Glavna dodana vrednost
              projekta je namreč, da nudi izvedbeno podporo pri naslavljanju tematike samomorilnosti,
              na področju katere se večina pedagoškega kadra ne čuti dovolj usposobljena. Nedvomno je
              zato tema za strokovne delavce pogosto (še) bolj obremenjujoča, kot bi bila sicer – pri če-
              mer gre že tako ali tako za eno izmed najbolj zahtevnih problematik, s katerimi se srečujejo
              poklicni vzgojitelji in učitelji.

              Izogibanje zahtevnim vzgojnim vprašanjem nikakor ne pomaga, čeprav je to še vedno med
              pogostimi strategijami (ne)naslavljanja omenjene problematike v šolski praksi – kar ob
              preobremenjenosti strokovnih delavcev in odsotnosti sistemskih odgovorov niti ne prese-
              neča. Obenem pa naraščajočih težav ne moremo več spregledati, saj je problematike eno-
              stavno preveč, postaja pa tudi bolj kompleksna. Pedagoški delavci vedno pogosteje – hote




                                                    7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14