Page 38 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 38
upor, nasilje in preživetje
Slika 8: Papež, Les Simula-
chres & historiées faces de la mort,
Hans Holbein ml., Lyon 1538.
Vir: arhiv avtorja.
jetno v letih 1523/25 ustvaril risbe oziroma risane predloge za svoj Mrtvaški
ples, ki so ga kopirali tako Peter Paul Rubens kot štukaterji v gradovih na Polj-
skem.13 Na lesorezne plošče je Holbeinove risbe prenesel Formschneider oziro-
ma lesorezec Hans Lützelburger, ki je umrl leta 1526. V knjižni obliki pa so te
Podobe smrti prvič izšle šele v Lyonu leta 1538 pri založbi bratov Melchiora in
Gasparda Treschela z naslovom Les simulachres et historiees faces de la mort,
autant elegamment pourtraictes, que artificiellement imaginées.14
Kot je znano, čas nastanka Holbeinovih risb ni povsem nedvomen, ena
od opornih točk pa je tudi lesorez Grof in Smrt. To grafiko lahko uporabi-
mo tudi kot nekakšno uvodno podobo, s katero lahko nazorno predstavimo
vso kompleksno kritičnost Holbeinove serije lesorezov, na katerih je razvidna
tudi reformacijska verska naravnanost. Na tem listu je upodobljen bogato ob-
lečen grof, ki ga Smrt nenadoma napade in ga skuša pokončati s ščitom. Tudi
sicer je za Holbeinovo serijo podob smrti značilno, da je prikazan konec živ-
ljenja v nekem trenutku, ko se določen predstavnik stanov nenadoma znaj-
13 O tem aspekt motiva Mrtvaškega plesa gl. Knöll, Totentanz Reloaded.
14 Hoffmann, »Holbeins Todesbilder,« 104–08; Hoffmann, »Holbeins 'Todesbilder'«, 263–82;
Buck, »Die 'Bilder des Todes',« 117–23; Pershall, »Hans Holbein's 'Pictures',« 83–96.
38
Slika 8: Papež, Les Simula-
chres & historiées faces de la mort,
Hans Holbein ml., Lyon 1538.
Vir: arhiv avtorja.
jetno v letih 1523/25 ustvaril risbe oziroma risane predloge za svoj Mrtvaški
ples, ki so ga kopirali tako Peter Paul Rubens kot štukaterji v gradovih na Polj-
skem.13 Na lesorezne plošče je Holbeinove risbe prenesel Formschneider oziro-
ma lesorezec Hans Lützelburger, ki je umrl leta 1526. V knjižni obliki pa so te
Podobe smrti prvič izšle šele v Lyonu leta 1538 pri založbi bratov Melchiora in
Gasparda Treschela z naslovom Les simulachres et historiees faces de la mort,
autant elegamment pourtraictes, que artificiellement imaginées.14
Kot je znano, čas nastanka Holbeinovih risb ni povsem nedvomen, ena
od opornih točk pa je tudi lesorez Grof in Smrt. To grafiko lahko uporabi-
mo tudi kot nekakšno uvodno podobo, s katero lahko nazorno predstavimo
vso kompleksno kritičnost Holbeinove serije lesorezov, na katerih je razvidna
tudi reformacijska verska naravnanost. Na tem listu je upodobljen bogato ob-
lečen grof, ki ga Smrt nenadoma napade in ga skuša pokončati s ščitom. Tudi
sicer je za Holbeinovo serijo podob smrti značilno, da je prikazan konec živ-
ljenja v nekem trenutku, ko se določen predstavnik stanov nenadoma znaj-
13 O tem aspekt motiva Mrtvaškega plesa gl. Knöll, Totentanz Reloaded.
14 Hoffmann, »Holbeins Todesbilder,« 104–08; Hoffmann, »Holbeins 'Todesbilder'«, 263–82;
Buck, »Die 'Bilder des Todes',« 117–23; Pershall, »Hans Holbein's 'Pictures',« 83–96.
38