Page 44 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 44
upor, nasilje in preživetje

Najznačilnejši je prizor s papežem, kjer ni ne obeh peklenščkov, kar je
sicer že v starejši kölnski predlogi, ne cesarja, ki bi ga papež kronal, saj names-
to njega pred njim kleči škof, ki poljublja nogo papeža, ta pa nad njegovo gla-
vo drži škofovsko mitro (Slika 10).

Tudi prizor z nuno je pomensko povsem predrugačen: rob postelje, na
katerem pri Holbeinu sedi mladenič z lutnjo, je pri Valvasorju prazen, tako da
je na tem bakrorezu nuna upodobljena po »načelih nravnosti« in v skladu z
»naukom katoliške vere«, kot je terjal tedanji čas in je tudi navedeno v obeh
besedilih na začetku knjige (Slika 11).

Tako nam ti primeri, ki govore bodisi o, denimo, uporniškem oziroma
kritičnem nasprotovanju pri Vincencu in Janezu iz Kastva ter Hansu Holbe-
inu mlajšem bodisi o prilagoditvi spremenjenim verskim in družbenim raz-
meram pri Valvasorju v 17. stoletju, nazorno ponazorijo oba pola, med kate-
rima v svoji zgodovini neprestano oscilira ikonografija mrtvaškega plesa, in
sicer med potrjevanjem in negacijo hierarhije družbe, v kateri so nastali šte-
vilni primerki tega fascinantnega motiva.

Literatura

Blickle, Peter. Die Revolution von 1525. München: R. Oldenbourg Verlag,
2004.

Buck, Stephanie. »Die 'Bilder des Todes' und der Triumph des Lebens.«
In Hans Holbein d. J. Die Jahre in Basel 1515–1532, edited by Christian
Müller and Stephan Kamperdick, 117–23. München, Berlin etc.: Pres-
tel Verlag, 2006.

Cevc, Emilijan. »Ob Valvasorjevem Prizorišču človeške smrti.« In Janez Vaj-
kard Valvasor, Prizorišče človeške smrti, 279–319. Maribor, Novo mesto:
Založba Obzorja, Dolenjska založba, 1969.

Egger, Franz. Basler Totentanz. Basel: Friedrich Reinhardt Verlag, 1990.
Germ, Martin. »Saltus Mortis in Valvasor's Theatrum Mortis Humanae Tri-

partitum. A Copy of Holbein's Dance of Death?« IKON 7 (2014): 313–26.
Gertsman, Elina. The Dance of Death in the Middle Ages. Image, Text, Perfor-

mance, Turnhout: Brepols Publishers, 2010.
Hammerstein, Reinhold. Tanz und Musik des Todes. Die mittelalterlichen To-

tentänze und ihr Nachleben. Bern, München: Francke Verlag, 1980.
Hoffmann, Konrad. »Holbeins Todesbilder.« In Ikonographia. Anleitung

zum Lesen von Bildern. Festschrift Donat de Chapeaurouge, edited by
Bazon Brock and Achim Preiß, 97–110. München: Klinkhardt & Bier-
mann, 1990.

44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49