Page 82 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 82
Management temeljnih procesov
Čeprav smo vprašalnike naslovili na direktorje podjetij, so jih
izpolnjevali tudi njihovi sodelavci, ki so povezani z izboljšavami procesov
v podjetju. To smo ob začetku raziskave predvideli in v sklop vprašanj o
anketirancih vključili tudi nabor različnih možnosti o tem, katero funk-
cijo opravljajo anketiranci. Glede na spoznanja v teoretičnem delu naloge
o lastnostih MSP in managementu temeljnih procesov v MSP smo pred-
videvali, da ankete ne bodo izpolnjevali samo direktorji. To povezujemo
z manj podobno delitvijo dela v teh podjetjih, manj hierarhičnimi nivo-
ji od vodstva navzdol in posledično večjo vpletenostjo vodij in sodelavcev
operativnega nivoja v management temeljnih procesov, ki so po navadi v
MSP hierarhično bliže vrhnjemu nivoju managementa.
82 Rezultati ocen za dejavnik »management temeljnih procesov«
V tem poglavju predstavljamo rezultate osrednjega sklopa anketne-
ga vprašalnika, kjer smo anketirance povprašali po dejavnostih mana-
gementa temeljnih procesov, ki v našem modelu povezav (slika 1) pred-
stavljajo enega izmed dejavnikov, za katerega smo predpostavili, da vpliva
na uspešnost podjetja. Glede spoznanja v teoretičnem delu in glede na
razviti model povezav smo med dejavnike managementa temeljnih pro-
cesov všteli instrumentalne in interesne dejavnosti managementa (pla-
niranje, organiziranje, vodenje, nadziranje), ki smo jih podrobneje raz-
členili na snovanje in načrtovanje, povezovanje in urejanje, vodenje in
poslovodenje, presojanje in merjenje (preglednica 1, slika 1). Med anketi-
ranci smo najprej preverili, kakšno vrsto temeljnega procesa izvaja njiho-
vo podjetje. Nabor temeljnih procesov smo pripravili na podlagi študija
literature in spoznanj v teoretičnem delu, izhajali smo iz tega, da smo pri-
merno celovito zajeli tako procese na vhodu podjetja (nabava) kot proce-
se v podjetju (razvoj, proizvodnja, izvajanje storitev) in na izhodu pod-
jetja (trženje).
Tudi v tem delu anketnega vprašalnika so anketiranci na izbrane tr-
ditve za vsako izmed dejavnosti managementa temeljnih procesov (sno-
vanje in načrtovanje, povezovanje in urejanje, vodenje in poslovodenje,
presojanje in merjenje) odgovarjali s pomočjo šeststopenjske lestvice, s ka-
tero so ocenili, v kolikšni meri posamezna trditev drži za njihovo podje-
tje. Pri tem je ocena 1 pomenila, da trditev za podjetje nikakor ne drži,
ocena 6 pa, da zelo drži. Skupno povprečje posameznih trditev smo izra-
čunali tako, da smo sešteli povprečne vrednosti posameznih trditev ter
vsoto delili s številom trditev. Za vsako izmed trditev smo izračunali pov-
Čeprav smo vprašalnike naslovili na direktorje podjetij, so jih
izpolnjevali tudi njihovi sodelavci, ki so povezani z izboljšavami procesov
v podjetju. To smo ob začetku raziskave predvideli in v sklop vprašanj o
anketirancih vključili tudi nabor različnih možnosti o tem, katero funk-
cijo opravljajo anketiranci. Glede na spoznanja v teoretičnem delu naloge
o lastnostih MSP in managementu temeljnih procesov v MSP smo pred-
videvali, da ankete ne bodo izpolnjevali samo direktorji. To povezujemo
z manj podobno delitvijo dela v teh podjetjih, manj hierarhičnimi nivo-
ji od vodstva navzdol in posledično večjo vpletenostjo vodij in sodelavcev
operativnega nivoja v management temeljnih procesov, ki so po navadi v
MSP hierarhično bliže vrhnjemu nivoju managementa.
82 Rezultati ocen za dejavnik »management temeljnih procesov«
V tem poglavju predstavljamo rezultate osrednjega sklopa anketne-
ga vprašalnika, kjer smo anketirance povprašali po dejavnostih mana-
gementa temeljnih procesov, ki v našem modelu povezav (slika 1) pred-
stavljajo enega izmed dejavnikov, za katerega smo predpostavili, da vpliva
na uspešnost podjetja. Glede spoznanja v teoretičnem delu in glede na
razviti model povezav smo med dejavnike managementa temeljnih pro-
cesov všteli instrumentalne in interesne dejavnosti managementa (pla-
niranje, organiziranje, vodenje, nadziranje), ki smo jih podrobneje raz-
členili na snovanje in načrtovanje, povezovanje in urejanje, vodenje in
poslovodenje, presojanje in merjenje (preglednica 1, slika 1). Med anketi-
ranci smo najprej preverili, kakšno vrsto temeljnega procesa izvaja njiho-
vo podjetje. Nabor temeljnih procesov smo pripravili na podlagi študija
literature in spoznanj v teoretičnem delu, izhajali smo iz tega, da smo pri-
merno celovito zajeli tako procese na vhodu podjetja (nabava) kot proce-
se v podjetju (razvoj, proizvodnja, izvajanje storitev) in na izhodu pod-
jetja (trženje).
Tudi v tem delu anketnega vprašalnika so anketiranci na izbrane tr-
ditve za vsako izmed dejavnosti managementa temeljnih procesov (sno-
vanje in načrtovanje, povezovanje in urejanje, vodenje in poslovodenje,
presojanje in merjenje) odgovarjali s pomočjo šeststopenjske lestvice, s ka-
tero so ocenili, v kolikšni meri posamezna trditev drži za njihovo podje-
tje. Pri tem je ocena 1 pomenila, da trditev za podjetje nikakor ne drži,
ocena 6 pa, da zelo drži. Skupno povprečje posameznih trditev smo izra-
čunali tako, da smo sešteli povprečne vrednosti posameznih trditev ter
vsoto delili s številom trditev. Za vsako izmed trditev smo izračunali pov-