Page 263 - Weiss, Jernej, ur. 2020. Konservatoriji: profesionalizacija in specializacija glasbenega dela ▪︎ The conservatories: professionalisation and specialisation of musical activity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 4
P. 263
pomen jank a r avnik a v slovenski klavirski pedagogiki

kar je od nekdaj bila Ravnikova velika želja.38 Skripto Metodika klavirske
igre in klavirskega pouka, ki jo je leta 1979 napisal Pavel Šivic, je nato dopol-
nila in posodobila prof. Tanja Zrimšek, ter jo leta 1992 izdala v knjižni ob-
liki.39 Čeprav bi bilo pri Janku Ravniku težko povsem nedvoumno začrtati
poglavitne pedagoške koncepte, so torej le-te bolj izrazito prispevali njego-
vi učenci.

Nadaljevanje slovenske pianistične šole
V smislu klavirske tehnike lahko že v prvi generaciji Ravnikovih najuspe-
šnejših učencev zasledimo številne novosti. Marijan Lipovšek se je pri prof.
Vilému Kurzu v Pragi naučil novih tehnik igranja – s sproščeno roko od ra-
mena, ne mehkim, ampak prožnim zapestjem in bolj napetimi prsti.40 Iz-
popolnil je leggiero igro za izvajanje zelo hitrih, blestečih nizov tonov ali
kot je sam dejal, kako pihniti preko pasaže.41 Ravnik je nasprotno pogos-
to zagovarjal legatissimo igro, pri kateri sosednjo tipko pritisnemo do dna
in šele nato prejšnjo spustimo – s tem je želel ustvariti pojoč in prelivajoč
zvok. Tak način igranja pa v hitrih pasažah hitrost zavira. Glasba stremi
po eni strani k vedno hitrejšim tempom, po drugi strani pa k višji uglasi-
tvi (415–440 Hz in več). Gre za nekakšno dialektiko, ki jo opažamo tudi v
življenju, npr. v športu ali tehniki. Po pripovedovanju študentov naj bi Li-
povšek pustil pianistu tudi več svobode v izvajanju, kot njegov nekdanji
profesor Ravnik.42 Zora Zarnik je svoje znanje pridobila na École Normale
de Musique v Parizu pri Heleni Castel Galanti in pri Alfredu Cortotu ter v
Brnu pri Vilému Kurzu. Učencem je tako lahko posredovala izsledke tak-
rat najmodernejših pianističnih metod. Kot interpretka je igrala tehnično
in izvajalsko dovršeno in če je ne bi oviralo šibko zdravje, bi se bržkone raz-
vila v vrhunsko koncertno pianistko.43 Hilda Horak je svoje znanje oboga-
tila z urami pri Svetislavu Stančiću v Zagrebu, pri Margit Varró v Budim-

38 Marjana Vajngerl, intervju z Igorjem Deklevo [zvočni posnetek], Hruševo, 20. 9.
2017.

39 Tanja Zrimšek, Metodika klavirskega pouka in klavirske igre I, II (Radovljica: Didak-
ta, 1992).

40 Koter, »“Ljubljanska pianistična šola“ Janko Ravnik – utemeljitelj slovenske pianis-
tične šole«, 33–34.

41 Marjana Vajngerl, intervju z Zorano Cotič [zvočni posnetek], Maribor, 18. 7. 2017.
42 Marjana Vajngerl, intervju z Igorjem Deklevo [zvočni posnetek], Hruševo, 20. 9.

2017.
43 Budkovič, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, 212.

261
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268