Page 126 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 126
Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2
7 Sklep: mnogotere rabe poti Parenzana
Parenzano uporabljajo različni ljudje za različne namene: kot kolesarsko
progo, progo za tek ali lokalni prevoz, cesto za sprehod ali zgolj daljši in
krajši postanek med športno aktivnostjo. Namenjena je različnim kole-
sarjem, sprehajalcem, ki hodijo ob morju po poti med priobalnimi kraji,
domačinom, ki gredo po opravkih, turistom, ki gredo na plažo in se nato
namestijo ob poti ob morju ter na skalnati obali, sprehajalcem psov, ki pe-
ljejo svoje ljubljence na zrak, staršem z otroki in vozički, tekačem, ljudem,
ki se vozijo z rolerji, rolkami ali trenirajo nordijsko hojo, ter ribičem, ki z
obale lovijo ribe s palico.
Pogosto so med tako različnimi uporabniki rabe te poti morda kon-
fliktne, kar dajejo slutiti naključno zbrane informacije in opažanja s te-
rena, nameščene table s pravili obnašanja ter občinska opozorila o skup-
ni rabi zelenih površin ob morju, zlasti o rabi Parenzane (Mestna občina
Koper 2021). Ljudje, ki so lastniki zemljišč ob trasi, Parenzano uporablja-
jo za vsakodnevni prevoz do doma, sadovnjakov in vinogradov, nekate-
ri traso uporabljajo kot pot do dela/službe, za lokalni prevoz in kot in-
frastrukturo za vsakdanje gibanje ali rekreacijo. Potencialni konflikti
izhajajo tudi iz rabe različnih uporabnikov, ki po poti potujejo z različni-
mi hitrostmi, zlasti še adrenalinski kolesarji, sprehajalci s psi ali brez na
krajšem sprehodu v okolici doma, družine z majhnimi otroki, ki si nabira-
jo kolesarske izkušnje ali še uporabljajo poganjalčka, ljudje s palicami za
nordijsko hojo, mopedisti ter domačini na poti do svojih njiv, oljčnikov ali
sadovnjakov, ki se peljejo z avtom ali s traktorjem.
Danes so nekateri deli poti zastopani kot slikoviti deli istrske pokra-
jine v turistični ponudbi, ki je vezana predvsem na kolesarski turizem in
pohodništvo. Z neenakimi vizijami in nesoglasji je bila Parenzana zazna-
movana že od izgradnje ozkotirne priobalne istrske železnice v prete-
klosti. Podobno lahko ugotovimo, da nesoglasja in napetosti zaznamu-
jejo tudi vzpostavljanje poti in Muzej Parenzana, ki so ga želeli snovalci
postaviti v poslopju nekdanje železniške postaje v Izoli, občinski usluž-
benci pa so se raje odločili za ustanovitev muzeja v starem mestnem jedru
(Kralj). Po šestnajstih letih je bil muzej zaradi nesoglasja tedanjega župa-
na z upravljavcem obsojen na zapiranje. Nekdanji Muzej Parenzana, kjer
so bili razstavljeni maketa proge, modeli vlakcev, proizvedeni v nekdanji
tovarni Mehanotehnika Izola, model tramvaja iz Pirana, stare fotografije
nekdanjih železniških postaj, viaduktov in mostov, je bil konec leta 2016
ukinjen in spremenjen v muzej Izolana – hiša morja. Nekdanji upravnik
126