Page 139 - Naša pedagoška pot
P. 139

O pomenu pedagoškega poklica

                  v 21. stoletju


                  Dr. Tomaž Grušovnik
                  Bodoči dekan Pedagoške fakultete
                  Univerze na Primorskem (2025–)




             Zdravnik je zelo pomemben poklic, saj pomaga lajšati trpljenje in reševati ži-
             vljenja. Enako velja za gasilca in tudi policista ter še marsikateri drug poklic.
             Tudi pravniki so pomemben sestavni del življenja, pa čeprav ima ta poklic
             včasih negativno konotacijo zaradi kočljivosti zadev in neprijetnosti posle-
             dic, s katerimi se ukvarja. A dejstvo je, da brez pravno urejene družbe kom-
             pleksniodnosinebibilimogoči, in spoštovanje dogovorov jezadnjater naj-
             pomembnejša varovalka pred vladavino gole, brutalne sile. Pomembni po-
             klici so tudi avtoprevozniki, strojevodje, ladjarji in piloti, brez katerih bi bilo
             naše premikanje po svetu okrnjeno, prekinile pa bi se tudi pomembne do-
             bavne verige. Še bi lahko naštevali različne poklice, ki so tako ali drugače ne-
             pogrešljivi in pomembni. Vendar pa me kljub temu, da priznavam nujnost
             vseh teh poklicev na javnih nastopih, pogosto slišite reči, da je med vsemi
             najpomembnejši vendarle pedagog. Zakaj? Zaradi tega, ker so ravno vzgoji-
             telji, učitelji in pozneje v življenju predavatelji tisti, ki naredijo vse ostale po-
             klice. Če so torej ti drugi poklici pomembni, so še toliko pomembnejši oni,
             ki prispevajo k temu, da zdravniki, gasilci, pravniki, piloti in vsi ostali sploh
             obstajajo.
                Še več: lahko bi rekli, da pedagog ne naredi le vseh ostalih poklicev, pač
             pa tudi človeka. Beseda »pedagogika«, ki izvira iz stare grščine, namreč ozna-
             čuje veščino vodenja otroka. In kam otroka vodimo? Seveda v odraslost, v
             njegovo avtonomnost, v sposobnost samostojnega življenja in preživetja, do
             samouresničenja oz. realizacije vseh njegovih potencialov človeškega bitja.
             Izobrazba je natanko to: »iz-obrazba«, nekaj, kar nam »podeli obraz«, kar nas
             torej naredi za to, kar smo. Ni presenetljivo, da je John Locke, britanski filo-
             zof, trdil, da ljudje postanemo to, kar smo, ravno na podlagi vzgoje, ki smo je
             deležni.
                Pedagoška fakulteta ima zaradi tega posebno in osrednjo vlogo v sklopu
             univerze. Ne le, da tako kot predavatelji na drugih članicah skrbi za profesi-
             onalno izobraževanje kadrov, povezanih s svojimi študijskimi programi, pač
             pa skrbi tudi za kakovostno visokošolsko didaktiko prečno čez vse študijske


                                                                            139
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144