Page 23 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 23
1.3 Statistična značilnost in velikost učinka
Preglednica 2 Mere velikosti učinka in interpretacija (povzeto po Ferguson, 2016, Fritz idr.,
2012, in Štemberger, 2021)
Velikost učinka
Statistični preizkus Mera velikosti učinka
Majhen Srednji Velik
t-preizkus za neodvisne vzorce Cohenov d 0,20 0,50 0,80
t-preizkus za odvisne vzorce Cohenov d 0,20 0,50 0,80
Analiza variance (ANOVA) Parcialni eta-kvadrat (η 2) 0,10 0,25 0,40
p
Korelacija Korelacijski koeficient (r) 0,10 0,30 0,50
Mann-Whitneyjev U-preizkus Biserialni korelacijski koeficient (r) 0,10 0,30 0,50
Wilcoxonov preizkus Biserialni korelacijski koeficient (r) 0,10 0,30 0,50
Kruskal-Wallisov H-preizkus Epsilon-kvadrat (ε2) 0,03 0,10 0,25
navadno uporablja mejno vrednost 0,05. To pomeni, da če je p-vrednost manj-
ša od 0,05 (p < 0,05), ničelno hipotezo ovržemo, sicer jo sprejmemo.
Primer: Na neki šoli opravimo raziskavo in želimo razumeti, ali imajo fantje
in dekleta primerljive dosežke na testu znanja. Zberemo podatke za 92
dijakov. Za dekleta (n = 42) smo izračunali povprečje M = 3,60 in standardni
odklon S = 1,25, za fante (n = 50) imamo M = 2,56 in S = 1,33. Iz podatkov bi
lahko sklepali, da imajo fantje nižje povprečje od deklet. Želimo pa razume-
ti, ali gre za slučajne razlike ali so dekleta dejansko uspešnejša pri reševanju
testa znanja. S t-preizkusom za neodvisne vzorce (glej razdelek 4.3.2) smo
preverjali ničelno hipotezo H : »Med dosežkom fantov in deklet ni razlik«.
0
Preizkus je pokazal sledeče vrednosti:
df = 90
t = 3,8256
p = 0,0002
Če si ogledamo zgolj p-vrednost (p = 0,0002), opazimo, da je ta manjša od
kritične vrednosti 0,05 (0,0002 < 0,05), zato ničelno hipotezo ovržemo in
sprejmemo raziskovalno (alternativno) hipotezo H : »Med dosežki fantov in
1
deklet obstajajo statistično značilne razlike«. V kolikor je povprečje deklet
večje od povprečja fantov, lahko zaključimo, da imajo na testu znanja de-
kleta dejansko višje dosežke od fantov.
Kljub temu pa lahko arbitrarno določena vrednost p vodi v napačno razu-
mevanje rezultatov in napako pri interpretaciji ter sklepanju (Štemberger,
2021). Zato se je v literaturi pojavil poziv k temu, da bi v raziskavah pri poro-
čanju o rezultatih podatku o statistični značilnosti (p-vrednosti) dodali tudi
podatek o velikosti učinka. Velikost učinka je način kvantifikacije razlik med
23