Page 23 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 23

1.3 Statistična značilnost in velikost učinka

             Preglednica 2   Mere velikosti učinka in interpretacija (povzeto po Ferguson, 2016, Fritz idr.,
                         2012, in Štemberger, 2021)
                                                       Velikost učinka
             Statistični preizkus  Mera velikosti učinka
                                                       Majhen  Srednji  Velik
             t-preizkus za neodvisne vzorce  Cohenov d  0,20   0,50    0,80
             t-preizkus za odvisne vzorce  Cohenov d   0,20    0,50    0,80
             Analiza variance (ANOVA)  Parcialni eta-kvadrat (η 2)  0,10  0,25  0,40
                                               p
             Korelacija           Korelacijski koeficient (r)  0,10  0,30  0,50
             Mann-Whitneyjev U-preizkus  Biserialni korelacijski koeficient (r)  0,10  0,30  0,50
             Wilcoxonov preizkus  Biserialni korelacijski koeficient (r)  0,10  0,30  0,50
             Kruskal-Wallisov H-preizkus  Epsilon-kvadrat (ε2)  0,03  0,10  0,25

             navadno uporablja mejno vrednost 0,05. To pomeni, da če je p-vrednost manj-
             ša od 0,05 (p < 0,05), ničelno hipotezo ovržemo, sicer jo sprejmemo.

             Primer: Na neki šoli opravimo raziskavo in želimo razumeti, ali imajo fantje
             in dekleta primerljive dosežke na testu znanja. Zberemo podatke za 92
             dijakov. Za dekleta (n = 42) smo izračunali povprečje M = 3,60 in standardni
             odklon S = 1,25, za fante (n = 50) imamo M = 2,56 in S = 1,33. Iz podatkov bi
             lahko sklepali, da imajo fantje nižje povprečje od deklet. Želimo pa razume-
             ti, ali gre za slučajne razlike ali so dekleta dejansko uspešnejša pri reševanju
             testa znanja. S t-preizkusom za neodvisne vzorce (glej razdelek 4.3.2) smo
             preverjali ničelno hipotezo H : »Med dosežkom fantov in deklet ni razlik«.
                                      0
             Preizkus je pokazal sledeče vrednosti:
              df = 90
              t = 3,8256
              p = 0,0002

             Če si ogledamo zgolj p-vrednost (p = 0,0002), opazimo, da je ta manjša od
             kritične vrednosti 0,05 (0,0002 < 0,05), zato ničelno hipotezo ovržemo in
             sprejmemo raziskovalno (alternativno) hipotezo H : »Med dosežki fantov in
                                                        1
             deklet obstajajo statistično značilne razlike«. V kolikor je povprečje deklet
             večje od povprečja fantov, lahko zaključimo, da imajo na testu znanja de-
             kleta dejansko višje dosežke od fantov.

               Kljub temu pa lahko arbitrarno določena vrednost p vodi v napačno razu-
             mevanje rezultatov in napako pri interpretaciji ter sklepanju (Štemberger,
             2021). Zato se je v literaturi pojavil poziv k temu, da bi v raziskavah pri poro-
             čanju o rezultatih podatku o statistični značilnosti (p-vrednosti) dodali tudi
             podatek o velikosti učinka. Velikost učinka je način kvantifikacije razlik med


                                                                             23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28