Page 95 - Poštuvan, Vita (ur.). 2020. Znanja, spretnosti in kompetence na področju duševnega zdravja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 95
Osnove motivacijskega intervjuja

mente in Hughes, 1990). V procesu spreminjanja velikokrat najdemo spo-
dnje značilnosti:

– Ambivalentnost (razdvojenost) glede sprememb je normalna, saj je
spremembe težko izvesti, čeprav se klienti zavedajo njihovih pozitiv-
nih učinkov. Negotovosti ne smemo doživljati kot težavo, temveč raje
kot del procesa, ki se ga lahko tudi spretno vključi v terapevtsko delo.

– Spremembe običajno ne potekajo linearno, temveč po prvih korakih
doživijo poslabšanje, saj se klienti (za nekaj časa) vrnejo k starim na-
vadam, preden se vedenje zares spremeni.

– Pripravljenost za spremembe ni nekaj statičnega, temveč ima lahko
različne oblike, nanjo pa lahko vpliva tudi terapevt.

– Pozornost, usmerjena v pripravljenost za spremembe, je vitalnega
pomena za izvedbo sprememb, zato se temu bolj posvetimo. Po-
trebno je oceniti prepričanje o zmožnosti uresničenja sprememb in
njihovega zaznanega pomena.

Največji vpliv na motivacijo za spremembe imajo terapevti odvisnikov,
pri nekaterih ostalih psihoterapevtskih izidih študije kažejo manjšo kon-
sistentnost v možnostih vplivanja (Miller, 2000).

Obenem lahko poudarimo pomen sprememb izven terapevtske obrav-
nave. V splošni populaciji je prevalenca motenj veliko večja od vseh raz-
položljivih virov pomoči, hkrati pa veliko ljudi okreva tudi brez terapije,
kar imenujemo spontana remisija. Naravne spremembe se dogajajo v po-
dobnem procesu kot v terapiji, le časovni okvirji so navadno precej daljši
(Miller, 2000; DiClemente in Prochaska, 1998).

Elementi motivacijskega intervjuja
Najpomembnejši elementi motivacijskega intervjuja so razvrščeni v štiri
skupine (Rollnick idr., 2008; Rosengren, 2009):

1. filozofija motivacijskega intervjuja;
2. načela motivacijskega intervjuja;
3. strategije motivacijskega intervjuja;
4. govorica, ki napoveduje spremembe (angl. change talk).

Te elemente najdemo tudi v drugih terapevtskih pristopih, religijah oz.
filozofijah, vendar je njihova kombinacija edinstvena za motivacijski inter-
vju.

93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100