Page 206 - Kavrečič, Petra. 2015. Turizem v Avstrijskem primorju. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 206
turizem v avstrijskem primorju

čeprav so se na progi vrstile nesreče zaradi burje in poplavljanja morja, ki so
povzročale tudi veliko finančno škodo.254

Po prvi brezplačni otvoritveni vožnji se je kmalu pokazalo, da pot od
Trsta do Poreča ni poceni, saj je vozovnica v drugem razredu stala 9,32 krone,
ista pot z ladjo pa le 2,40 krone (sliki 14 in 15).255 Cene vozovnic so bile visoke
in niso uspele konkurirati ugodnejšim cenam in voznim redom parniških li-
nij (Orbanić, 2005), saj je od Portoroža do Poreča potnik v drugem razredu
odštel 5,80, v tretjem pa 3,40 krone. Do Trsta so odšteli v drugem razredu 2,50
krone in 1,30 krone v tretjem razredu.

Med Piranom, ki ni bil povezan s Parenzano, in Lucijo je bil leta 1909
uveden trolejbus Daimler z dvema elektromotorjema (imenovan tudi elektro-
mobil ali tramvaj brez tirov), s katerim se je lahko peljalo 25 potnikov. Vo-
žnja je bila počasna in neudobna, saj je potekala po neasfaltirani cesti. Zaradi
tega so leta 1912 zgradili železniško povezavo z ozkotirnim tramvajem (Vrtač-
nik, 2005),256 izgradnjo katerega je ministrstvo za železnice dodelilo delniški
družbi združene plinarne v Augsburgu, z reprezentanco za Avstrijo v Bocnu.
Razglas je bil izdan 30. junija 1912.257

Tramvaj je olajšal potovanje med Piranom in Portorožem. V obdobju
med obema vojnama so na tej relaciji vozili t. i. nedeljski izletniški vlaki (tre-
ni domenicali di piacere), ki so prevažali turiste in druge potnike na nedeljsko
kopanje in zabavo (Blažević, 1987, 167).

Morska zdravilišča so se zavedala, da je pomemben dejavnik njihovega
turističnega razvoja dostopnost oziroma dobra prometna povezava, kar doka-
zuje tudi propagandno gradivo s konca 19. in z začetka 20. stoletja, saj so vod-
niki, ki so promovirali ponudbo svojih storitev, navajali cene in informacije o
voznih redih parnikov in vlakov.

254 »La notizia, siamo certi, sarà accolta con vero entusiasmo da tutte quelle città e borgate, che si rip-
romettono un sicuro benefezio da questo nuovo tronco ferroviario, che leghera la parte più pro-
duttiva della nostra provincia, in modo più spedito, col grande emporio commerciale di Trieste,
e dove, oltre l’esistente, faranno capo–speriamo in breve–linee ferroviarie di primissimo ordine,
d’importanza Europea« (L'Istria, 17. 12. 1898, Anno XVII, N. 873).

255 L'indicatore di Portorose – Stagione d'estate 1911, 1, La »Commisione di cura«, Portorose (Istria).
256 Že ob načrtih za izgradnjo Parenzane je bilo predvideno, da naj bi v najkrajšem času zagotovili

povezavo med Lucijo in Piranom: »Viene incaricato l'imperiale Governo di assicurare al più
presto la congiunzione di Santa Lucia per Portorose con Pirano, dallo stesso governo posta in
vista« (L'Istria, 17. 12. 1898, Anno XVII, N. 873). Za postajo in povezavo železnice z mestom Piran
so se zavzemale tudi lokalne oblasti.
257 Med drugim je ministrski razglas koncesionarju določal, da se vojaškim uslužbencem, državnim
uradnikom in sorodnim uslužbencem omogoča brezplačna vožnja. V: Državni zakonik, za kralje-
vine in dežele, zastopane v državnem zboru, LVI, 9.7.1912, 132. Razglas ministrstva za železnicez
dne 30. junija 1912, 1, o dopustilu z električno silo obratovane male železnice z ozkim tirom od Pi-
rana do Portorose, 621–23.

206
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211