Page 15 - Kordeš, Urban, Maja Smrdu, 2015. Osnove kvalitativnega raziskovanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Famnit Texbooks, 1.
P. 15
strateški principi kvalitativnega raziskovanja

Po Mesecu (1998) se kvalitativno in kvantitativno raziskovanje razliku-
jeta glede na značilnosti usmeritve in poteka raziskave. Te značilnos-
ti lahko razporedimo v tri širše skupine: (1) odnos do vprašanja, čigav
položaj je izhodišče in težišče raziskave, raziskovalčev ali raziskovančev, in
kaj je namen raziskave (strateške značilnosti); (2) potek raziskave (metodo-
loške značilnosti); (3) razmerje med raziskavo in teorijo (značilnosti obliko-
vanja teorije).

Kvalitativno raziskovanje išče intenziven ali dolgotrajen kontakt z vsako-
dnevnimi situacijami, ki so običajne, normalne, odražajo vsakdanje življenje
oseb, skupin, družb, organizacij. V splošnem preučuje, kako ljudje v določe-
nih situacijah razumejo, razlagajo vsakodnevne dogodke in nanje tudi rea-
girajo. Raziskovalec želi dobiti celosten vplogled v kontekst, ki ga preučuje,
njegovo logiko, ureditve in pravila. Želi »od znotraj« zajeti podatke o za-
znavah akterjev, in sicer s pozornostjo, empatičnim razumevanjem, tako, da
odstrani vse predsodke (prekoncepcije) o raziskovanih področjih. Pri tem
je raziskovalec glavni merilni instrument.

Ena najpogostejših kritik dosedaj prevladujočega (torej kvantitativnega)
raziskovanja v psihologiji je, da temu primankuje pomembnosti za vsako-
dnevno življenje, saj ne vsebuje natančnih opisov podrobnosti primerov in
njihovih konkretnih okoliščin. Raziskovanje subjektivnih pomenov in vsako-
dnevnega doživljanja ter delovanja je bistveno kot preučevanje pripovedi in
pogovorov (Flick, 2009).

Poleg izbire ustreznih metod in teorij so glavne značilnosti kvalitativnega
raziskovanja še: prepoznavanje in analiza različnih perspektiv; raziskovalče-
va refleksija o raziskavi kot o delu procesa produkcije znanja ter različnost
pristopov in metod (Flick, 2009).

Večina analize je narejena v besedah, ki jih združujemo, razbijamo …, razi-
skovalec jih primerja, analizira, išče vzorce.

Potrebno je še opozoriti, da pri tovrstnem raziskovanju ne moremo rutini-
zirati postopkov, saj ni enoznačnih napotkov, formul, ampak so zgolj grobe
oporne točke. Tudi zaradi tega je kvalitativno raziskovanje veščina, ki je ni-
kakor ne moremo usvojiti samo s preučevanjem toerije.

Torej, prva skupina značilnosti, po katerih se razlikujeta kvantitativno in
kvalitativno raziskovanje, je skupina strateških principov. Strateški princi-
pi so (Mesec, 1998):

15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20