Page 16 - Kordeš, Urban, Maja Smrdu, 2015. Osnove kvalitativnega raziskovanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Famnit Texbooks, 1.
P. 16
osnove kvalitativnega raziskovanja

1. Večstranski motiv, sloneč na radovednosti:

Preučujemo stvarne probleme oz. vprašanja, ki jih imajo ljudje, in se spra-
šujemo o njihovi glediščni točki glede določene situacije (osredotočeni na
teoretične principe določene znanosti samo do določene točke). Razisko-
valec prisluhne ljudem, ki jih raziskuje, in ne raziskuje samo, kar zanima nje-
ga, ampak kar je pomembno z vidika raziskovanih oseb.

Osnovni motiv kvalitativnega raziskovanja je radovednost, ki mora biti, za
dosego relevantnih rezultatov, prisotna tako pri raziskovalcu kot pri razi-
skovancu. Pomemben motiv tovrstnega raziskovanja pa je tudi želja po ob-
vladanju in rešitvi praktičnih problemov.

2. Pogosto pridobimo različne podatke o subjektih raziskave:

- čeprav niso skladni s teorijo
- nepričakovane spremenljivke

To, da ostane raziskovalec odprt za raznolike podatke o družbeni stvarnos-
ti, je temeljni pogoj znanstvene objektivnosti in s tem raziskave.

Raziskovalec zavzame bolj receptivno držo, držo pozornega poslušalca in
opazovalca, katerega pozornost je enakomerno porazdeljena na različne
ravni in vidike. Poskuša biti čim bolj dojemljiv (receptiveness), ohranjanje
t. i. lebdeče pozornosti (po Freudu) je pomembnejše kot analitična pozor-
nost. Za doseganje takšne pozicije se mora raziskovalec zavedati, da njego-
vo znanje ni superiorno glede na znanje udeležencev. Raziskovalec se od-
povede vzvišenemu stališču znanstvenika.

3. Orientacija k celostnostni in kontekstu

- Pri kvalitativnem raziskovanju preučujemo ljudi kot posamezni-
ke, skupine in skupnosti kot celote v njihovem realnem vsak-
danjem okolju oz. kontekstu, brez redukcije na socialne enote
ali na posamezne entitete, spremenljivke (ne opazujemo samo
posameznih elementov).

- Vsak posameznik (skupina, skupnost) je neločljivo povezan s svo-
jim okoljem, ki tvori njegov družbeno-kulturni in naravni kon-
tekst. Ta pomembno vpliva na doživljanje in vedenje ljudi. Šele s
poznavanjem narave kontekstov lahko razumemo ravnanje člove-
ka. V kvalitativni raziskavi tako vzamemo v razmislek tudi medi-
gro in integracijo opazovanih enot v enote višjega reda.

16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21