Page 61 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 61
ko smuča televizija: antropološka študija kulturne transformacije ...

nosi tekem alpskega smučanja v devetdesetih letih17 ali s prenosi smučar-
skih skokov iz Planice.18

Toda televizija s svojo tehnologijo, tehnično realizacijo in kulturno
mašinerijo, ki je potrebna, da se neka družbena realnost pretvori v televi-
zijski realizem,19 smučanja ni le zgolj posredovala, pač pa je ta šport tudi
kulturno izgrajevala in preobrazila. Televizija je ustvarila, rečeno z beseda-
mi Alvina Gouldnerja (1976), močno dialektiko tehnologije in ideologije, ki
je na tem mestu ne moremo dalje elaborirati, so jo pa nekateri raziskovalci
na široko obravnavali (Fiske & Hartley 1978; Williams 1990).

Poglejmo si prestižen primer takšnega že leta trdno ritualiziranega
načina nacionalnega udomačevanja smučarskega športa v Sloveniji, ki ga
lahko spremljamo vsako leto, ko se tekme svetovnega pokala v alpskem
smučanju odvijajo v Kranjski Gori in Mariboru in ki ga omenja tudi ko-
munikologinja Maruša Pušnik (1999: 801–802). Procedura in dramaturgi-
ja televizijskega dogodka sta že tako dobro standardizirana, da se nam zdi-
ta nekaj povsem naravnega. Slalom in veleslalom v Kranjski Gori sta že
leta osrednji televizijski športni dogodek v pred- ali ponovoletnem času.
Televizija Slovenija kot nacionalna televizija je vselej organizatorica preno-
sa in vse ostale tuje televizije, ki prenašajo dogodek ali posredujejo posnetek
tekme, dejansko sprejemajo njeno sliko, skratka njeno konstrukcijo dogod-
ka. Dvajset minut pred začetkom tekme se ekipa Televizije Slovenija prvič
javi iz provizoričnega studia na prostem, ki je postavljen v ciljni areni, od
koder nas pozdravi terenski reporter ali povezovalec programa, praviloma
s kakšnim sogovornikom, s katerim skušata kar najbolj jedrnato predstavi-
ti dogodek, opisati trenutne pogoje za izvedbo tekme in spregovoriti o glav-
nih favoritih in možnostih »naših«. Nato se program Televizije Slovenija
s te uvodne predstavitve, ki je namenjena izključno gledalcem Televizije
Slovenija, preseli v mednarodni evrovizijski signal. Zdaj nas pozdravi ko-
mentator, sledi pa promocijski film Slovenije, nekakšna televizijska turis-

17 Prenos finalne vožnje slalomske tekme v Kranjski Gori v sezoni 1997/98 si je denimo
ogledalo kar 630.000 gledalcev, kar je predstavljalo 36-odstotno gledanost (vir: Silva
Miklavčič, »Gledanost alpskega smučanja na Televiziji Slovenija v sezoni 1997/98«, TV
Slovenija).

18 Prenos finalne tekme v smučarskih skokih v Planici 22. marca 1998 si je ogledalo
kar 1.058.750 gledalcev, kar je predstavljalo več kot 60-odstotno gledanost (vir: Silva
Miklavčič, »Gledanost smučarskih skokov na Televiziji Slovenija v sezoni 1997/98), v
letih 2001–2009 pa se razpon gledalcev prenosov planiških tekmovanj giblje od 60.000
do 400.000 gledalcev.

19 Za več o tem, kako deluje televizijska tehnologija in skozi njo produkcija ideologije na
primeru neposrednih športnih prenosov alpskega smučanja, glej Kotnik 2001a.

61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66