Page 188 - Lesjak, Miha, Marijana Sikošek, Simon Kerma. Ur. 2020. Tematski turizem: teoretični in aplikativni primeru oblik turizma v svetu in Sloveniji. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 188
Anton Gosar

lih pokrajin Cˇ ila, Arktike in Antarktike ter sosedstva (World Tourism
Organization, 2010).

Ladje, potniki in storitve

Velikost ladij za križarjenje po oceanih in morjih je raznolika in se-
ga od 1.200 brt (bruto registrskih ton) in kapacitet za nekaj manj
kot 100 potnikov do 230.000 brt in možnostjo namestitve za vecˇ kot
6.500 potnikov. Najvecˇje ladje merijo preko 350 metrov v dolžino in
segajo vecˇ kot 70 metrov v višino (višina ljubljanskega neboticˇnika
z anteno!). Pregled nad velikostjo ladij dajejo mnoga spletne strani,
posebej promovirane so doticˇne, ki so pravkar splovljene ali so na/v
njih vgradili inovativne elemente doživetja ali pogonske agregate. Za
primerjavo: za ladjo Titanik velja, da je imela 52.000 brt, Rex pa
188 51.000 brt, najhitrejši prekooceanski »parnik« United States pa tudi
le 53.000 brt (1.928 potnikov). Ladje za križarjenje z majhno tona-
žo so operativne na izjemno zanimivih, a za navigacijo težavnejših
turisticˇnih obmocˇjih (Aljaska, Cˇ ile, Francoska Polinezija, Antarktika,
Galapagos). Vedno bolj priljubljeno je tudi križarjenje z luksuznimi
jadrnicami, ki sprejmejo okrog 300 potnikov in imajo skoraj enako
številcˇno posadko (npr. jadrnice ladjarja WindStar Cruises).

Ladjarji svoje ladje za križarjenje registrirajo praviloma v regula-
torno liberalnejših in davcˇno ugodnejših državah, tj. v državah, kjer
lahko racˇunajo z ugodnostmi – angl. flag of convinience (v Panami
24 %, v Liberiji 23 %, na Bahamih 22 %, na Nizozemskih Antilih 8 %,
na Malti 2,4 %, na Cipru 1,2 %), in ne v državah, kjer je sedež družbe
ali kjer se izvaja vecˇina pomorskih operacij. Nekateri viri porocˇajo,
da s tem prihranijo do 50 % operativnih stroškov posamezne ladje.
Primer: trije najvecˇji ladjarji imajo korporativni sedež družbe v zda,
a je izmed njihovih stotih ladij le Pride of America (križarjenja med
Havajskimi otoki) registrirana v tej državi (World Tourism Organiza-
tion, 2010). Velikost ladje je za ladjarja pomemben dejavnik pri na-
cˇrtovanju potovanj in ponudbe, saj vecˇje ladje ne morejo uporabljati
nekaterih vodnih poti – prekopov in prelivov, lahko plujejo le v pri-
stanišcˇa z ustrezno infrastrukturo (Luka Koper poglablja pristanišcˇe,
da bi tudi vecˇjim ladjam za križarjenje omogocˇila vplutje in privez).

Recˇne ladje za križarjenje so po pravilu mnogo manjše, sprejmejo
v povprecˇju le med sto in dvesto potnikov in se po udobju ne mo-
rejo meriti z ladjami, ki križarijo po morjih (cˇeprav imajo novejše
recˇne ladje tudi plavalne bazene, udobne salone in številno spro-
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193