Page 91 - Napoteni delavci med regulativo in prakso
P. 91
Slovenski delodajalci in napotovanje 5.7

a 1 in nato ponovno vložiti vlogo za novo potrdilo a 1. Po mnenju naših
sogovornikov bi bilo dosti učinkoviteje, če bi delodajalec lahko predložil
le obvestilo o spremembi datuma napotitve.

Kot smo podrobneje razložili, obstaja razlika, ali je potrdilo a1 izdano
na podlagi člena 12 ali 13 Uredbe 883/2004. Če povzamemo, je pridobi-
tev potrdila a 1 na podlagi člena 13 (za podjetja, ki delo običajno opra-
vljajo v dveh ali več državah članicah) hitrejša in enostavnejša, izda se za
naslednjih 12 mesecev in velja v vseh državah članicah eu. To je prive-
dlo do velikega povečanja števila potrdil a 1, izdanih na podlagi člena 13
Uredbe 883/2004 – sploh po letu 2018, ko je v Sloveniji stopil v veljavo
z  m i s, ki je zaostril pogoje za izdajo potrdila a 1 po členu 12 Uredbe
883/2004. Predpostaviti je mogoče, da je znaten del potrdil a 1 izdan
delodajalcem oziroma njihovim zaposlenim, ki do njega niso upravičeni.
To so potrdili tudi naši sogovorniki, ki pravijo, da se pod »monterji« (ti
so po zm is upravičeni do izdaje potrdila na podlagi člena 13 Uredbe
883/2004) skriva velika množica »klasičnih« gradbenih delavcev.

»Kreativno« računovodstvo
Naši sogovorniki poročajo o primerih, ko skušajo nekateri delodajalci,
ki svoje delavce napotujejo v tujino, zaobiti zahteve glede minimalne
plače oziroma minimalne urne postavke države napotitve (pa tudi druge
predpise – npr. glede delovnega časa) s pomočjo »kreativnega« računo-
vodstva. Tako npr. z vodenjem dveh različnih plačilnih list izpolnjujejo
predpise države napotitve glede plačila za delo, pri čemer so podrob-
nosti v plačilnih listah, namenjene oblastem države zaposlitve, »popra-
vljene« tako, da je osnovna plača zmanjšana na minimum, povečajo pa
se (prikazani) različni dodatki k plači in povračila stroškov. Tovrstna
»optimizacija« pomeni, da je prikazana plača sicer enaka na obeh pla-
čilnih listah, stroški dela pa so cenejši, saj se v državi zaposlitve na ta
način plačajo nižji davki in prispevki za socialno varnost.

Izogibanje nadzoru
Včasih delodajalci ponarejajo evidence o delovnem času, da bi bile te
skladne z zakonodajo države gostiteljice. Na gradbiščih npr. ne prika-
žejo dejansko opravljenih nadur delavcev in tako na papirju izpolnjujejo
pravilo o maksimalnem delovnem času v ciljni državi. Eden od intervju-
vancev je delil izkušnjo podjetja, ki napotuje v tujino; ker podjetje deluje
v proizvodnem procesu, ki ga ni mogoče ustaviti, je inšpekcijski nad-
zor vedno napovedan vnaprej. Delodajalec za čas inšpekcijskega nad-

91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96