Page 226 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 226
ina Volk, Marac Cotič in Andreja Istenič Starčič
gitalne dobe (Prensky 2001; Žumarova 2015). Zaradi okolja, v katerem je di-
gitalna tehnologija »vseprisotna« (angl. ubiquitous) (Rosli idr. 2016), današnji
učenci razmišljajo drugače ter drugače sprejemajo informacije v primerjavi s
svojimi predniki (Cope in Kalantzis 2008; Prensky 2001). Učenci imajo močno
potrebo po uporabi zaslonov za učenje in prosti čas, zato je prav, da jim ponu-
dimo takšne tehnologije, ki jim bodo omogočile zadovoljitev te potrebe tudi
ob formalnem učenju (Walling 2014). Uporaba sodobnih tehnologij je več kot
le interakcija človeka z napravo; je interakcija z družino, s prijatelji in svetom.
Če učence neka stvar pritegne, bodo informacije o njej poiskali na spletu ter
o njej debatirali s prijatelji ali neznanci na forumih in družabnih omrežjih (He-
nry 2015). Želijo se povezati z vrstniki in z njimi deliti svoje mnenje ter izkuš-
nje ne glede na geografsko lokacijo posameznika. Pogosto komunicirajo in
sodelujejo s popolnimi neznanci in se preko tega učijo o stvareh, ki se jim
zdijo pomembne za življenje (Prensky 2010). Z digitalnimi mediji lahko pre-
oblikujemo učna okolja tako, da postane pouk kakovosten tudi za učence s
posebnimi potrebami (Gačnik idr. 2017). S pomočjo tehnologije učenci posta-
jajo aktivnejši pri konstrukciji lastnega učenja (Dumont in Istance 2013).
Učinek učenja in poučevanja s tehnologijo ni vedno jasen. Nekatere razi-
skave kažejo pozitivne učinke na učne rezultate (Mouza 2008; Volk idr. 2017),
druge pozitivne učinke na učno motivacijo (Mouza 2008), tretje pa ne kažejo
nikakršnih učinkov (Reed, Drijvers in Kirschner 2010).
Raziskovalci mednarodne raziskave matematičnega in naravoslovnega
znanja TIMSS 2011 (Japelj Pavešić, Svetlik in Kozina 2012) so ugotovili, da upo-
raba računalnikov pri pouku ni neposredno povezana z višjimi rezultati pri
testih znanja. Toda pri poučevanju s tehnologijo ni poudarek le na fizičnih
medijih, saj so učne metode lahko učinkovite z uporabo različnih medijev. Pri
uvajanju tehnologije v pouk ne gre gledati le na rezultate, ampak se moramo
osredotočiti na to, da učencem omogočamo pridobivanje znanja, na način,
ki je njim blizu. Uporaba računalniških didaktičnih programov jim omogoča
prehajanje med različnimi nivoji in postopno grajenje kompleksnih struktur,
medtem ko tradicionalno poučevanje navadno zahteva takojšnjo miselno
dedukcijo (Istenič Starčič, Cotič in Zajc 2013). Sodobna tehnologija mora biti
integrirana v šolski kurikul od predšolske vzgoje do univerzitetne ravni izo-
braževanja, da bodo vidni dolgoročni učinki.
Raziskovalna metoda in cilj raziskave
Podatke, ki bodo v nadaljevanju predstavljeni, smo zbirali v povezavi z razi-
skovanjem vpliva uporabe tabličnih računalnikov na učne dosežke pri mate-
matiki (Volk idr. 2017). Učence smo anketirali s krajšim vprašalnikom, s katerim
226
gitalne dobe (Prensky 2001; Žumarova 2015). Zaradi okolja, v katerem je di-
gitalna tehnologija »vseprisotna« (angl. ubiquitous) (Rosli idr. 2016), današnji
učenci razmišljajo drugače ter drugače sprejemajo informacije v primerjavi s
svojimi predniki (Cope in Kalantzis 2008; Prensky 2001). Učenci imajo močno
potrebo po uporabi zaslonov za učenje in prosti čas, zato je prav, da jim ponu-
dimo takšne tehnologije, ki jim bodo omogočile zadovoljitev te potrebe tudi
ob formalnem učenju (Walling 2014). Uporaba sodobnih tehnologij je več kot
le interakcija človeka z napravo; je interakcija z družino, s prijatelji in svetom.
Če učence neka stvar pritegne, bodo informacije o njej poiskali na spletu ter
o njej debatirali s prijatelji ali neznanci na forumih in družabnih omrežjih (He-
nry 2015). Želijo se povezati z vrstniki in z njimi deliti svoje mnenje ter izkuš-
nje ne glede na geografsko lokacijo posameznika. Pogosto komunicirajo in
sodelujejo s popolnimi neznanci in se preko tega učijo o stvareh, ki se jim
zdijo pomembne za življenje (Prensky 2010). Z digitalnimi mediji lahko pre-
oblikujemo učna okolja tako, da postane pouk kakovosten tudi za učence s
posebnimi potrebami (Gačnik idr. 2017). S pomočjo tehnologije učenci posta-
jajo aktivnejši pri konstrukciji lastnega učenja (Dumont in Istance 2013).
Učinek učenja in poučevanja s tehnologijo ni vedno jasen. Nekatere razi-
skave kažejo pozitivne učinke na učne rezultate (Mouza 2008; Volk idr. 2017),
druge pozitivne učinke na učno motivacijo (Mouza 2008), tretje pa ne kažejo
nikakršnih učinkov (Reed, Drijvers in Kirschner 2010).
Raziskovalci mednarodne raziskave matematičnega in naravoslovnega
znanja TIMSS 2011 (Japelj Pavešić, Svetlik in Kozina 2012) so ugotovili, da upo-
raba računalnikov pri pouku ni neposredno povezana z višjimi rezultati pri
testih znanja. Toda pri poučevanju s tehnologijo ni poudarek le na fizičnih
medijih, saj so učne metode lahko učinkovite z uporabo različnih medijev. Pri
uvajanju tehnologije v pouk ne gre gledati le na rezultate, ampak se moramo
osredotočiti na to, da učencem omogočamo pridobivanje znanja, na način,
ki je njim blizu. Uporaba računalniških didaktičnih programov jim omogoča
prehajanje med različnimi nivoji in postopno grajenje kompleksnih struktur,
medtem ko tradicionalno poučevanje navadno zahteva takojšnjo miselno
dedukcijo (Istenič Starčič, Cotič in Zajc 2013). Sodobna tehnologija mora biti
integrirana v šolski kurikul od predšolske vzgoje do univerzitetne ravni izo-
braževanja, da bodo vidni dolgoročni učinki.
Raziskovalna metoda in cilj raziskave
Podatke, ki bodo v nadaljevanju predstavljeni, smo zbirali v povezavi z razi-
skovanjem vpliva uporabe tabličnih računalnikov na učne dosežke pri mate-
matiki (Volk idr. 2017). Učence smo anketirali s krajšim vprašalnikom, s katerim
226