Page 40 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 40
jekt A (se) štekaš?!?

Projekt A (se) štekaš?!? predstavlja integriran pristop krepitve duševnega zdravja in prepre-
čevanja samomorilnega vedenja za mladostnike. Projekt poteka v sodelovanju s sistemom
vzgoje in izobraževanja, to pomeni z osnovnimi in srednjimi šolami, dijaškimi domovi,
organizacijami za prostočasne aktivnosti mladostnikov itd. Ti sodijo med najpomembnej-
ša okolja za promocijo zdravja in izvajanje preventivnih intervencij pri mladih (World He-
alth Organization [WHO], 2009). Načrtovani pristopi so v stroki prepoznani kot učinkoviti
za preprečevanje samomora (Wasserman idr., 2015) in integrirano delujejo na več ravneh,
s čimer se mladostnike opolnomoča, obenem pa se v socialnem okolju ustvarja močna opor-
na mreža za posameznike v stiski. Vsebinsko se projekt navezuje na delo s šolami kot siste-
mi, delo z mladostniki, ter delo z vratarji sistema, starši in drugo zainteresirano javnostjo.

Program je osnovan na preverjenem modelu krepitve duševnega zdravja in preprečevanja
samomorilnega vedenja. Vključuje aktivnosti, ki so se izkazale za učinkovite v mednar­od­
ni študiji SEYLE (Wasserman idr., 2015). Samomorilno vedenje preprečujemo s krepitvijo
varovalnih dejavnikov: spoprijemanje s stresom, samopodoba, življenjski slog, podporna
mreža itd. Z integracijo metod dela (neposredno delo z mladostniki, izobraževanje vratar-
jev sistema itd.) upoštevamo vodilo večnivojskega pristopa, ki je ključen za preprečevanje
samom­ ora (Mann idr., 2005; van der Feltz-Cornellis idr., 2011).

Cilji projekta A (se) štekaš?!? so:

• Opolnomočiti mladostnike in jih izobraziti o duševnem zdravju, kar pomeni v varnem
okolju omogočiti izražanje svojih mnenj; spodbuditi mladostnike k ozaveščanju lastne-
ga čustvenega doživljanja in miselnih vzorcev ter jih opolnomočiti za spoprijemanje
z običajnimi in tudi težjimi življenjskimi situacijami.

• Informirati starše o duševnem zdravju, prepoznavanju stiske pri mladostnikih in raz-
ličnih oblikah pomoči ter jim nuditi podporo staršem v primeru stiske njihovega otro-
ka oz. mladostnika.

• Opolnomočiti učitelje in ostale zaposlene na šoli o duševnem zdravju, samomorilnem
vedenju in prepoznavanju mladostnikov v stiski in možnostih napotitev v strokovno
obravnavo, ter nasloviti razvijanje veščin komuniciranja z mladostniki v stiski, da se
bodo učitelji in zaposleni na šoli počutili kompetentne za ukrepanje.

• Opolnomočiti šolsko svetovalno službo preko prenosa znanj in predlogov šolskim sve-
tovalnim delavcem za delo z mladostniki v stiski ter za preventivne aktivnosti za delo
z vsemi mladostniki.

• Opolnomočiti šolo kot sistem, kar vključuje pomoč pri oblikovanju ustreznih korakov
za delo z ostalimi mladostniki in zaposlenimi po primeru samomora ali poskusa sa-
momora mladostnika.

38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45