Page 7 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 7
ografija o samomorilnem vedenju mladostnikov naslavlja pomembne vidike duševne-
ga zdravja mladostnikov, ki se v morda najbolj turbulentnem razvojnem obdobju soočajo
s številnimi lepotami, izzivi in tudi stiskami. Večina to obdobje previhari brez večjih težav,
drugim to uspe ob primerni podpori in pomoči, nekateri pa se ustavijo tudi pred življenjem,
saj stisko doživljajo kot neznosno in nerešljivo. V zadnjem desetletju, še bolj pa v zadnjih
dveh letih, ki ju je krojila epidemija COVID-19, zaznavamo intenziven porast težav v dušev-
nem zdravju otrok in mladostnikov.
Monografija, ki je pred nami, torej prihaja v strokovno javnost ob pravem času. Program A
(se) štekaš?!? je v njem predstavljen celovito, zato daje dober vpogled v vse sklope progra-
ma, ki se sicer lahko izvajajo vsak zase. Monografija je pregledno in uporabno gradivo za
tiste, ki program A (se) štekaš?!? uvajajo v šolsko okolje, tako za sedanje in bodoče izva-
jalce programa kot tudi za vse, ki načrtujejo in izvajajo programe za mladostnike na tako
zanimivem in hkrati občutljivem področju, kot je duševno zdravje.
Program A (se) štekaš?!? se osredotoča na aktualne vsebine s področja duševnega zdrav-
ja in naslavlja celotno populacijo mladostnikov, staršev ter učiteljev, pa tudi mladostnike
z dejavniki tveganja in samomorilno ogroženostjo ter bližnje po samomoru otroka ali mla-
dostnika. Pristopi v programu so javnozdravstveni pristopi s področja univerzalne, selek-
tivne in indicirane preventive. S preventivnimi delavnicami za mladostnike, dopolnjenimi
z izobraževanji šolskih delavcev ter staršev in natečajem za mladostnike, se povečujeta
pismenost na področju duševnega zdravja in destigmatizacija oseb s težavami v duševnem
zdravju (univerzalna preventiva); s presejanjem mladostnikov za samomorilno ogroženost
oz. dejavnike tveganja, z napotovanjem ogroženih na pogovor v šolsko svetovalno službo
in po potrebi k zunanjim strokovnjakom ter s podporo šoli s postvencijskimi aktivnostmi,
program odgovarja tudi na potrebe po zgodnji prepoznavi in obravnavi mladostnikov v sti-
ski ter zmanjšuje možnost neugodnih zdravstvenih in drugih izidov za mladostnike zdaj
ali kasneje v njihovem življenju (selektivna in indicirana preventiva).
Program med drugimi naslavlja tudi zahtevne teme, ki so preizkusni kamen tako za mlado-
stnike kot izvajalce. Pri mladostnikih lahko sprožajo intenzivne čustvene in vedenjske od-
zive, ki od izvajalcev poleg dobrega poznavanja vsebin zahtevajo tudi dodatne veščine, iz-
kušnje z delom z mladostniki, zadostno mero profesionalne zrelosti in možnost supervizije,
ki jo program tudi zagotavlja. V sklopu, kjer so v publikaciji opisane spretnosti in znanja iz-
vajalcev programa, bi veljalo dodati informacije o pogojih za vključitev izvajalcev v program
ter trajanju izobraževanja/usposabljanja izvajalcev programa. V povezavi s presejanjem in
odkrivanjem ogroženih mladostnikov za samomorilno vedenje v okviru preventivnih delav-
nic, je pričakovati tudi večjo obremenitev šolske svetovalne službe, ki jo je dobro nasloviti
že pred pričetkom izvajanja programa na šoli. Prav tako je smiselno vnaprej poznati raz-
položljivost zunanjih virov strokovne podpore in pomoči, kadar se izkaže, da sta potrebni.
Program A (se) štekaš?!? je eden od kamenčkov v mozaiku aktivnosti in programov, ki nas-
lavljajo skrb za duševno zdravje in preprečevanje samomorilnega vedenja pri mladostnikih
v šolskem okolju. Na tem področju ima namreč osnovno vlogo sama šolska skupnost, ki
jo udejanja z zdravimi in podpornimi odnosi med vsemi člani skupnosti, s spodbujanjem
5
ga zdravja mladostnikov, ki se v morda najbolj turbulentnem razvojnem obdobju soočajo
s številnimi lepotami, izzivi in tudi stiskami. Večina to obdobje previhari brez večjih težav,
drugim to uspe ob primerni podpori in pomoči, nekateri pa se ustavijo tudi pred življenjem,
saj stisko doživljajo kot neznosno in nerešljivo. V zadnjem desetletju, še bolj pa v zadnjih
dveh letih, ki ju je krojila epidemija COVID-19, zaznavamo intenziven porast težav v dušev-
nem zdravju otrok in mladostnikov.
Monografija, ki je pred nami, torej prihaja v strokovno javnost ob pravem času. Program A
(se) štekaš?!? je v njem predstavljen celovito, zato daje dober vpogled v vse sklope progra-
ma, ki se sicer lahko izvajajo vsak zase. Monografija je pregledno in uporabno gradivo za
tiste, ki program A (se) štekaš?!? uvajajo v šolsko okolje, tako za sedanje in bodoče izva-
jalce programa kot tudi za vse, ki načrtujejo in izvajajo programe za mladostnike na tako
zanimivem in hkrati občutljivem področju, kot je duševno zdravje.
Program A (se) štekaš?!? se osredotoča na aktualne vsebine s področja duševnega zdrav-
ja in naslavlja celotno populacijo mladostnikov, staršev ter učiteljev, pa tudi mladostnike
z dejavniki tveganja in samomorilno ogroženostjo ter bližnje po samomoru otroka ali mla-
dostnika. Pristopi v programu so javnozdravstveni pristopi s področja univerzalne, selek-
tivne in indicirane preventive. S preventivnimi delavnicami za mladostnike, dopolnjenimi
z izobraževanji šolskih delavcev ter staršev in natečajem za mladostnike, se povečujeta
pismenost na področju duševnega zdravja in destigmatizacija oseb s težavami v duševnem
zdravju (univerzalna preventiva); s presejanjem mladostnikov za samomorilno ogroženost
oz. dejavnike tveganja, z napotovanjem ogroženih na pogovor v šolsko svetovalno službo
in po potrebi k zunanjim strokovnjakom ter s podporo šoli s postvencijskimi aktivnostmi,
program odgovarja tudi na potrebe po zgodnji prepoznavi in obravnavi mladostnikov v sti-
ski ter zmanjšuje možnost neugodnih zdravstvenih in drugih izidov za mladostnike zdaj
ali kasneje v njihovem življenju (selektivna in indicirana preventiva).
Program med drugimi naslavlja tudi zahtevne teme, ki so preizkusni kamen tako za mlado-
stnike kot izvajalce. Pri mladostnikih lahko sprožajo intenzivne čustvene in vedenjske od-
zive, ki od izvajalcev poleg dobrega poznavanja vsebin zahtevajo tudi dodatne veščine, iz-
kušnje z delom z mladostniki, zadostno mero profesionalne zrelosti in možnost supervizije,
ki jo program tudi zagotavlja. V sklopu, kjer so v publikaciji opisane spretnosti in znanja iz-
vajalcev programa, bi veljalo dodati informacije o pogojih za vključitev izvajalcev v program
ter trajanju izobraževanja/usposabljanja izvajalcev programa. V povezavi s presejanjem in
odkrivanjem ogroženih mladostnikov za samomorilno vedenje v okviru preventivnih delav-
nic, je pričakovati tudi večjo obremenitev šolske svetovalne službe, ki jo je dobro nasloviti
že pred pričetkom izvajanja programa na šoli. Prav tako je smiselno vnaprej poznati raz-
položljivost zunanjih virov strokovne podpore in pomoči, kadar se izkaže, da sta potrebni.
Program A (se) štekaš?!? je eden od kamenčkov v mozaiku aktivnosti in programov, ki nas-
lavljajo skrb za duševno zdravje in preprečevanje samomorilnega vedenja pri mladostnikih
v šolskem okolju. Na tem področju ima namreč osnovno vlogo sama šolska skupnost, ki
jo udejanja z zdravimi in podpornimi odnosi med vsemi člani skupnosti, s spodbujanjem
5