Page 352 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 352
o morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2
sarskim Medžie ordenom drugega reda. S tem potovanjem se je dovršila
njegova plovna kariera. Po vrnitvi so ga imenovali v mornariško kontrol-
no komisijo, kjer je ostal do upokojitve 1. januarja 1909. Upokojen je bil v
činu kontraadmirala. Kot član kontrolne komisije je živel na Dunaju, kjer
je kasneje tudi ostal. Umrl je leta 1918.
V 37 letih službovanja je bil točno na 100 različnih položajih. Večino
tega časa je preživel na ladjah, vendar opažamo njegove sledi tudi v po-
morskih četah, arsenalu, v različnih komisijah in drugod. Njegove ocene
sprva niso kaj prida. Šele v prvem tromesečju 1885 se je stvari delno zasu-
kala. Tedaj sta ga ocenila komandant artilerijske ladje »Albatros« kapetan
fregate Joseph Wojtry in njegov prvi oficir poročnik bojne ladje Wilhelm
Morth.
»Na morju je pazljiv in zanesljiv. Dobro manevrira jadrnice in parni-
ke. Njegovo praktično in teoretično znanje je dobro. Je zanesljiv nav-
tični oficir. Prat tako je zanesljiv v upravnih in organizacijskih pred-
pisih. Ima dobre uspehe, je delaven in ambiciozen. Stremi po večji
usposobljenosti. Dober je njegov odnos do službe. Proti predpostav-
ljenim je korekten, do dolžnosti odprt, do podrejenih strog in resen.
Je zelo družaben in lepega obnašanja. Zdrav in močan. Ko je v služ-
bi, hitro vse opazi.«
Vendar je v tej oceni še nekaj ostankov starih ocen. Čeprav imamo v
oceni trditev, da je zanesljiv navtični oficir, je na drugem mestu rečeno, da
ga v navtičnem pogledu še ni bilo mogoče oceniti. Prav tako ni bilo mogo-
če oceniti njegovega ponašanja pred sovražnikom, kar je razumljivo, ker
je bila ocena napisana v času miru.
Negativne točke te ocene je še v tistem letu popravil kapetan frega-
te Josip Schellander, ki ga je ocenil takole: »Vodil je v splošnem vsa dela
na ladji z veliko spretnostjo in razumevanjem, s pomočjo moštva, ki mu
je bilo na razpolago.« Vendar je Praprotnik čakal še dve leti, da je bil povi-
šan v poročnika bojne ladje prvega reda. Morda je prav zaradi nezaupanja
mornariškega vodstva do novih ocen ostal v činu poročnika bojne ladje
prvega reda celih deset let. Toda njegove ocene so se od tedaj dalje stalno
boljšale. Na koncu tega razdobja postane eden najbolj zanesljivih navtič-
nih oficirjev avstrijske mornarice tedanje dobe in zato ni čudno, če od leta
1897 dalje zelo hitro napreduje in so mu zaupane kar tri misije, ki ga pove-
dejo daleč v severno Evropo, Ameriko in okoli sveta.
352
sarskim Medžie ordenom drugega reda. S tem potovanjem se je dovršila
njegova plovna kariera. Po vrnitvi so ga imenovali v mornariško kontrol-
no komisijo, kjer je ostal do upokojitve 1. januarja 1909. Upokojen je bil v
činu kontraadmirala. Kot član kontrolne komisije je živel na Dunaju, kjer
je kasneje tudi ostal. Umrl je leta 1918.
V 37 letih službovanja je bil točno na 100 različnih položajih. Večino
tega časa je preživel na ladjah, vendar opažamo njegove sledi tudi v po-
morskih četah, arsenalu, v različnih komisijah in drugod. Njegove ocene
sprva niso kaj prida. Šele v prvem tromesečju 1885 se je stvari delno zasu-
kala. Tedaj sta ga ocenila komandant artilerijske ladje »Albatros« kapetan
fregate Joseph Wojtry in njegov prvi oficir poročnik bojne ladje Wilhelm
Morth.
»Na morju je pazljiv in zanesljiv. Dobro manevrira jadrnice in parni-
ke. Njegovo praktično in teoretično znanje je dobro. Je zanesljiv nav-
tični oficir. Prat tako je zanesljiv v upravnih in organizacijskih pred-
pisih. Ima dobre uspehe, je delaven in ambiciozen. Stremi po večji
usposobljenosti. Dober je njegov odnos do službe. Proti predpostav-
ljenim je korekten, do dolžnosti odprt, do podrejenih strog in resen.
Je zelo družaben in lepega obnašanja. Zdrav in močan. Ko je v služ-
bi, hitro vse opazi.«
Vendar je v tej oceni še nekaj ostankov starih ocen. Čeprav imamo v
oceni trditev, da je zanesljiv navtični oficir, je na drugem mestu rečeno, da
ga v navtičnem pogledu še ni bilo mogoče oceniti. Prav tako ni bilo mogo-
če oceniti njegovega ponašanja pred sovražnikom, kar je razumljivo, ker
je bila ocena napisana v času miru.
Negativne točke te ocene je še v tistem letu popravil kapetan frega-
te Josip Schellander, ki ga je ocenil takole: »Vodil je v splošnem vsa dela
na ladji z veliko spretnostjo in razumevanjem, s pomočjo moštva, ki mu
je bilo na razpolago.« Vendar je Praprotnik čakal še dve leti, da je bil povi-
šan v poročnika bojne ladje prvega reda. Morda je prav zaradi nezaupanja
mornariškega vodstva do novih ocen ostal v činu poročnika bojne ladje
prvega reda celih deset let. Toda njegove ocene so se od tedaj dalje stalno
boljšale. Na koncu tega razdobja postane eden najbolj zanesljivih navtič-
nih oficirjev avstrijske mornarice tedanje dobe in zato ni čudno, če od leta
1897 dalje zelo hitro napreduje in so mu zaupane kar tri misije, ki ga pove-
dejo daleč v severno Evropo, Ameriko in okoli sveta.
352