Page 464 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 464

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            Ustreznega varovanja zasebnosti psiholog ne bo mogel pridobiti brez po-
            znavanje pravne ureditve (Uredba (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta
            in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi oseb-
            nih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi
            Direktive 95/46/ES (Splošna uredba o varstvu podatkov), 2016; Zakon o
            varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2), 2022; Zakon o pacientovih pravicah
            (ZPacP), 2008) in poklicnih kodeksov vseh nacionalnih entitet, kjer psi-
            holog nudi psihološke storitve na daljavo.
                 V kolikor se psiholog odloči, da bo psihološko svetovanje ali psihote-
            rapijo izvajal na daljavo, je zavezan strokovnemu izobraževanju ne le na
            področju psihološkega svetovanja in psihoterapije, temveč tudi izobraže-
            vanju glede uporabe tehnične in programske opreme ter tehničnih ukre-
            pov za varovanje podatkov (uporaba kriptografskih orodij, virtualna za-
            sebna omrežja (Virtual Private Network – VPN) ter druge prakse varne
            komunikacije). Pomembno je, da glede strokovnih smernic in standardov
            ozavešča tudi svojo delovno organizacijo in nadrejene ter v sodelovanju
            z osebjem za informacijsko in tehnično podporo na delovnem mestu kre-
            pi kakovost psihološke prakse (Van Daele idr., 2020). Za etično prakso je
            pomembno, da poleg tega sledi novostim na področju znanstvenega raz-
            iskovanja psihološkega dela na daljavo. Na podlagi strokovne literature,
            strokovnih delavnic ter drugih oblik izobraževanja je pomembno, da se
            redno seznanja z raziskavami učinkovitosti in izvedljivosti psihoterapi-
            je ter drugih psiholoških intervencij na daljavo v primerjavi s podobni-
            mi intervencijami, ki so izvajane v živo (Christ idr., 2020; Krzyzaniak idr.,
            2021), ter raziskavami, ki se ukvarjajo s primerljivostjo, z zanesljivostjo in
            veljavnostjo metod psihološkega ocenjevanja na daljavo (Bilder idr., 2020;
            Bloch idr., 2021; Farmer idr., 2021). Pomembno je tudi, da se v sklopu svo-
            jega izobraževanja seznani s ključnimi kontraindikacijami za take obli-
            ke dela (npr. akutna samomorilna ogroženost ali heterogresivnost, aku-
            tna psihoza) ter načini ukrepanja ob takih primerih (DeLuca idr., 2020;
            Nock idr., 2021; Van Daele idr., 2020). Poznavanje ustreznosti posame-
            znih oblik psihološkega dela na daljavo je ključno tudi zato, ker lahko v
            primeru uporabe neučinkovite metode (npr. v primeru uporabe mobil-
            ne aplikacije za obravnavo bipolarne motnje) prihaja do odložitve učin-
            kovitih metod zdravljenja ali celo do poslabšanja kliničnega stanja zaradi
            napačnega razumevanja uporabnika, da mu lahko metoda pomaga (Ni-
            cholas idr., 2015). V klinični praksi je tudi bistveno prepoznati, kdaj me-
            toda psihološkega dela na daljavo, ki nam jo strokovna literatura ponuja
            kot učinkovito, pri posameznem uporabniku ni učinkovita. Zaradi tega je


            462
   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469