Page 89 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 89

Personalizirana oskrba oseb z demenco: študija primera DEOS Center starejših Horjul


             poznanem okolju (Topo, Kotilainen in Eloniemi-Sulkava 2012). Z oblikova-
             njem prilagojenega bivalnega okolja se lahko izognemo nemiru, slabši orien-
             taciji v prostoru in pojavu vedenjskih in psihičnih simptomov (Woodbridge
             idr. 2016). Poleg tega lahko ustrezno okolje ljudi z demenco stimulira in po-
             zitivno vpliva na njihovo avtonomijo, podpira kakovost njihovega življenja
             ter dobro počutje in dosega najboljšo možno neodvisnost. Pregledi litera-
             ture so pokazali pomen ustreznega okolja za ljudi z demenco (npr. sončna
             svetloba, zvoki, pogled, prostorska postavitev, narava, možnost orientacije,
             glasba, možnost zasebnosti, avtonomija, okna, udobje, (ne)uniformiranost
             zaposlenih, velikost skupine, neinstitucionalni značaj, domačnost) (Day, Car-
             reon in Stump 2000; Boer idr. 2018). Zato je ustrezna ureditev okolja pogosto
             prvi, nikakor pa ne edini korak pri zagotavljanju kakovostnega življenja ljudi
             z demenco v domu starejših. Ustrezna prilagoditev zunanjih in bivalnih pro-
             storov je tisti element, ki ljudem z demenco omogoča neovirano gibanje in
             ohranjanje neodvisnosti. Zasnova prostorov mora upoštevati potrebe ljudi z
             demenco, da kar najbolje zagotovi njihovo varnost, zmanjša tveganje pad-
             cev in olajša orientacijo, vendar jih po drugi strani hkrati spodbuja h gibanju
             inkdejavnostim ter dobremu počutju.


             Personalizirana oskrba
             Pri personalizirani oskrbi je uporabnik storitev v središču načrtovanja, orga-
             nizacije in izvajanja teh storitev, kar je v nasprotju s (tradicionalnim) priča-
             kovanjem, da se posameznik prilagodi ponujenim storitvam. Personalizirana
             oskrba (Kitwood 1997) tudi določa, da organizacija upošteva potrebe stano-
             valcev po oskrbi glede na njihove navade, zmožnosti in želje ter si prizadeva
             za izboljšanje kakovosti oskrbe ljudi z demenco, kar zahteva kulturo etike
             spoštovanja vseh ljudi v ustanovah.
               Oskrbovalci, ki delajo s stanovalci z demenco, morajo imeti znanje o sle-
             dnji in s stanovalci znati tudi pravilno komunicirati. Rutinska oskrba in uni-
             verzalen pristop do ljudi z demenco sta lahko sprožilec pojava vedenjskih
             ter psihičnih simptomov. Splošno sprejetih pravil za komunikacijo z osebo z
             demenco ni, saj demenco vsaka oseba živi in doživlja na svoj način. Eno od
             načel komuniciranja s temi osebami je validacija (Feil 1993). To je priznava-
             nje resničnosti posameznikovih čustev in občutkov ter podajanje odgovora
             na ravni občutkov. Predvsem pa je treba poznati življenjsko zgodbo stano-
             valca, morda tako, kot jo je zapisal sami ali njihovi svojci. Življenjska zgodba
             zaposlenim v domu za starejše pomaga pri načrtovanju oskrbe stanovalca
             – po možnosti skupaj s stanovalcem, sicer pa s svojci in strokovnimi delavci
             doma starejših, kot so socialna delavka, medicinska sestra, delovna terapev-


                                                                            89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94