Page 7 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 7

Predgovor







             Evropska iniciativa za vseživljenjsko učenje (European Lifelong Learning Initi-
             ative – ELLI) je že leta 1994 na kongresu v Rimu definirala vseživljenjsko uče-
             nje kot kontinuiran proces podpore, ki spodbuja posameznike in jim omo-
             goča, da si pridobijo znanje, vrednote, spretnosti in razumevanje, ki jih bodo
             potrebovali vse življenje in jih uporabljali z zaupanjem, ustvarjalnostjo in ve-
             seljem ne glede na trenutno vlogo, okoliščine in okolje (Jelenc, 1995; Vidmar,
             2006).
               Zahteva po vseživljenjskem učenju je prisotna že v Pampaedii Jana Amosa
             Komenskega, čeprav je šele v sredini devetdesetih let 20. stoletja UNESCO
             deloma globaliziral to zahtevo in postavil temeljne smernice razvoja vseži-
             vljenjskega učenja. Na pragu 21. stoletja, ocenjuje Delors (1996), je učenje
             enako pomembno v vseh obdobjih človekovega življenja, saj sta vzgoja in
             izobraževanje tako raznolika in njune naloge ter oblike tako različne, da po-
             segata v vse pore človekove dejavnosti od rojstva do smrti. Na temelju nave-
             dene opredelitve in na podlagi spoznanj avtor (str. 77) definira štiri »temeljne
             stebre«, ki predstavljajo temelj vseživljenjskega učenja:

                • učiti se, da bi vedeli: dovolj široka splošna izobrazba in možnost poglo-
                  bljenega dela z manjšim številom predmetov;
                • učiti se, da bi znali delati: poklicna usposobljenost in širše sposobnosti
                  (kompetence);
                • učiti se biti: razvoj človekove osebnosti, neodvisno ravnanje, razsodno
                  in odgovorno;
                • učitiseživetivskupnosti: razumevanje drugih ljudi, spoštovanje vrednot
                  pluralizma, medsebojnega razumevanja in miru.

               Natančnejšo opredelitev vseživljenjskega učenja in smernice zanj je po-
             dala tudi Evropska unija, ki je v Memorandumu o vseživljenjskem učenju (Ko-
             misija Evropske skupnosti, 2000) poleg formalnega in neformalnega uče-
             nja poudarila pomen informalnega oz. priložnostnega učenja. Gre za učenje
             preko dejavnosti in rutin, ki potekajo v raznolikih socialnih interakcijah otrok
             z vrstniki in odraslimi. Tako se učijo s pomočjo opazovanja, posnemanja, pre-
             izkušanja (manipuliranja s stvarmi in z materiali) in reševanja problemov, ko-
             mentiranja dejavnosti, spraševanja in poslušanja drugih, reševanja medse-


                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12