Page 78 - Petelin, Ana, ur. 2024. Zdravje delovno aktivnih in starejših odraslih / Health of Working-Age and Older Adults. Zbornik povzetkov z recenzijo ▪︎ Book of Abstracts. Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press
P. 78
Spletne kampanje o prehrani v okviru promocije zdravja na delovnem
mestu
2
1
Mojca Stubelj , Klemen Širok , Suzana Laporšek , Simona Perčič 3
1
1 Univerza na Primorskem Fakulteta za vede o zdravju, Izola, Slovenija
2 Univerza na Primorskem, Fakulteta za management, Koper, Slovenia
3 Nacionalni inštitut za javno zdravje, Ljubljana, Slovenija
Uvod: Delovno mesto, pomemben sestavni del vsakdanjega življenja delovnega pre-
bivalstva, predstavlja pomembno področje za spodbujanje pozitivnih sprememb v
običajnih vedenjskih vzorcih zaposlenih. Uporaba različnih intervencijskih strategij je
dokazala učinkovitost pri obravnavi težav, povezanih s prekomerno telesno maso in
debelostjo.
Metode: Ta presečna študija je bila sestavni del obsežnega programa promocije zdrav-
ja na delovnem mestu, izvedenega v malih in srednje velikih podjetjih v zahodni kohe-
zijski regiji Slovenije. Program je vključeval spletno usmerjene izobraževalne kampa-
nje, namenjene spodbujanju pozitivnih sprememb življenjskega sloga med zaposlenimi,
in je trajal od leta 2020 do 2022. Pred začetkom izobraževalne kampanje so udeležen-
zdravje delovno aktivnih in starejših odraslih | health of working-age and older adults
ci prostovoljno izpolnili vprašalnik. Analiza je bila osredotočena na vedenjske vzorce
370 delavcev, upoštevajoč razvrstitev dela (prevladujoče sedeče, stoječe ali fizično de-
lo), indeks telesne mase, spol, starost ter izbrane indikatorje prehranjevalnih navad.
Od 88 podjetij, vključenih v študijo, jih je 26 aktivno sodelovalo v naših spletnih kam-
panjah o prehrani.
Rezultati: Med 370 udeleženci iz 26 podjetij vključenih v študijo je bilo 46,5% žensk in
53,5% moških. Prevladujoča starostna skupina med zaposlenimi je bila od 45 do 70
let, kar predstavlja večino. Približno 57% udeležencev je opravljalo sedeče delo. Delež
ženskih zaposlenih z normalno telesno maso je znašal 38,4%, medtem ko je bil delež
moških z normalno telesno maso 16,7%. Nezdrave prehranjevalne navade so bile naj-
pogostejše pri uživanju rib in najmanj pogoste pri pitju sladkih napitkov. Na splošno je
višji odstotek žensk (67,4%) poročal o prevladujoče dobrih prehranjevalnih navadah,
definiranih kot pet ali več pozitivnih prehranskih praks, v primerjavi z moškimi (50%).
Empirična analiza je pokazala, da so zaposleni v prevladujoče sedečih delovnih mestih
povprečno dosegli najvišjo frekvenco sodelovanja - merjeno kot delež prebranih izo-
braževalnih osebnih e-poštnih sporočil. Poleg tega so posamezniki z boljšimi prehra-
njevalnimi navadami in bolj ugodnim indeksom telesne mase izkazali najvišjo frekven-
co spremljanja spletnih kampanj.
Diskusija in Zaključki: Kljub splošno nizki frekvenci sodelovanja udeležencev je naša
študija pokazala višjo frekvenco udeleževanja v spletnih izobraževalnih kampanjah
pri zaposlenih na sedečih delovnih mestih in zdravimi prehranjevalnimi navadami. Ta
vpogled zagotavlja dragocene informacije glede potencialne učinkovitosti prilagojenih
kampanj za promocijo zdravja na delovnem mestu, kar prispeva k širšemu področju
javnega zdravja.
Ključne besede: prehrana; promocija zdravja; delovno mesto; debelost; kampanja o
prehrani
78