Page 123 - Mirko Slosar Glasbenik svojega časa
P. 123

Mirkove pravljice z glasbo

             pri izvajanju Brahmsove »Uspavanke«. Tako je uporabil instrumentalno glas-
             bo, ki je zastopana v najmanjši meri.
               Za ustvarjanje pravljic z glasbo avtorji uporabljajo glasbene prvine, ele-
             mente interpretacije, glasbene oblike in različne kompozicijske tehnike. Pri
             analizi Slosarjevih pravljic smo analizirali glasbene prvine: ritem, melodijo,
             harmonijo in zvočno barvo. Ugotovili smo, da na področju ritma uporablja
             osnovne taktovske načine (dvo-, tri-, štiričetrtinski takt, šestosminski takt),
             notna/tonska trajanja (šestnajstinke, osminke, četrtinke, polovinke, celinke,
             pavze), ritmične posebnosti niso zastopane. Na področju melodije je avtor iz-
             biral pesmi iz slovenske ljudske zakladnice, avtorske pesmi in priredbe. Ambi-
             tus teh melodij je v obsegu otroškega pevskega glasu (c1–c2). Uporabljene so
             enoglasne melodije z instrumentalno spremljavo. Pri izbiri tonalitet je izhajal
             iz zapisane tonalitete ljudske pesmi, pri avtorskih je uporabil v glavnem duro-
             ve tonalitete (D-dur, C-dur, G-dur, F-dur), redkeje molovo tonaliteto (d-mol).
             Na področju harmonije nima zahtevne harmonske strukture, saj prevladuje-
             jo ljudske pesmi, zato ostaja zvest harmonskemu zaporedju glavnih stopenj.
             Harmonsko bogatejša je avtorska pesem »Popotnik«, v kateri uporablja tudi
             septakorde na stranskih lestvičnih stopnjah. Zvočna barva v pravljicah z glas-
             bo je pestra. Poleg otroškega/solističnega glasu je uporabil tudi glasbila. Med
             glasbili so poleg flavte, klavirja in kitare zastopana še viola, violina in harmo-
             nika kot izbor melodičnih glasbil ter ritmična glasbila (boben, tamburin, tri-
             angel idr.). Melodična glasbila podpirajo melodično linijo (npr. flavta) in jo
             harmonsko dopolnjujejo (klavir, kitara, harmonika, violina, viola, violončelo).
             Z ritmičnimi glasbili oblikuje ritmične vzorce/ostinate; lastna glasbila so naj-
             redkeje zastopana (roke – plosk) in z njimi izvaja metrum pesmi.
               Sestavni del izvajanja glasbenih delov pravljice je tudi oblikovanje interpre-
             tacije. Avtor elementov interpretacije (tempo, dinamika, agogika, artikulacija)
             ni zapisal, izjema je le pesem »Popotnik«. Oblikovanje interpretacije posame-
             znih pesmi je prepustil izvajalcu.
               Glede na uporabo ljudskih melodij je avtor v pravljicah uporabil in ohranil
             osnovne glasbene oblike. Prevladujejo eno- in dvodelne pesemske oblike.
             Enako je tudi pri avtorskih delih pesmi. Oblikovno so pesmi kitične in pesmi z
             refrenom. Kompozicijska tehnika vokalno-instrumentalnih delov je homofo-
             nija. Zahtevnejših tehnik in glasbenih oblik avtor ni uporabil.
               Pravljice z glasbo Mirka Slosarja, ki jih predstavljamo v nadaljevanju, dopol-
             njujejo slovensko glasbeno ustvarjalnost in poustvarjalnost. Namenjene so
             za delo v pedagoškem procesu, pri katerem pripovedovanje pravljice dopol-
             nimo z glasbenim delom, ki je sestavni del pravljice.




                                                                            123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128