Page 151 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 151

4.3 Parametrični preizkusi

             4.3.6  Dodatni parametrični preizkusi
             V prejšnjih razdelkih smo si ogledali parametrične preizkuse, ki se najpogo-
             steje uporabljajo v družboslovnih raziskavah. Poleg omenjenih t-preizkusov
             in analize variance (ANOVA) poznamo še druge parametrične preizkuse, s ka-
             terimi lahko preverjamo hipoteze, s katerimi imamo opravka v različnih razi-
             skavah. Med temi omenimo sledeče:
                   − preizkus kovariance (ANCOVA);
                   − multivariatna analiza variance (MANOVA);
                   − multivariatna analiza kovariance (MANCOVA).
             4.3.6.1  Analiza kovariance

             Analiza kovariance57 (ANCOVA) meri, ali se povprečja odvisne spremenljivke
             razlikujejo glede na neodvisne spremenljivke in glede kontrolnih spremen-
             ljivk58 (Košmelj, 2004).

               Analizo kovariance torej uporabljamo tedaj, ko želimo preveriti, ali se odvi-
             sna spremenljivka razlikuje glede na neodvisno, vendar pri tem izločimo vpliv
             zunanjih spremenljivk (kontrolnih spremenljivk). Z analizo kovariance lahko,
             denimo, preverimo, ali se dosežki učencev na končnem testu znanja razliku-
             jejo po tem, ali so bili deležni eksperimentalnega modela pouka ali tradicio-
             nalnega, pri tem pa kontroliramo rezultate za začetni test znanja59. Preizkus
             kovariance preverja ničelno hipotezo, ki se glasi, da je povprečje med skupi-
             nami enako tudi po upoštevanju vpliva kontrolnih spremenljivk.
               Da lahko opravimo analizo kovariance, morajo biti uresničeni sledeči pogo-
             ji (Johnson, 2016; Košmelj, 2004):
                   − odvisna spremenljivka in kovariable so zvezne spremenljivke;60
                   − zveza med odvisno in neodvisno spremenljivko je linearna – to preveri-
                  mo s pomočjo grafičnega prikaza relacije med spremenljivkama;
                   − ostanki so normalno porazdeljeni – to preverimo s pomočjo uporabe
                  preizkusa normalnosti;





           57  Angl. analysis of covariance (ANCOVA).
           58  Kontrolnim spremenljivkam pravimo tudi moteče spremenljivke, sospremenljivke ali kovariable
             (Košmelj, 2004).
           59 Smiselno je namreč predpostaviti, da bodo imeli učenci z višjimi dosežki na začetnem testu znanja
             tudi višje dosežke na končnem. Sprašujemo se torej, ali model pouka vpliva na dosežke na zaključ-
             nem testu znanja. Pri tem pa želimo odstraniti vpliv začetnega testa znanja in tako »prečistiti«
             informacijo o dosežkih na končnem testu, da bodo rezultati slednjega pokazali samo vpliv modela
             pouka.
           60  Večkrat upoštevamo tudi ordinalne numerične spremenljivke.


                                                                            151
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156