Page 96 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 96

4 Statistična obdelava podatkov

                  4.3.2  t-preizkus za neodvisne vzorce

                  S t-preizkusom32 za neodvisne vzorce preverjamo, ali se povprečne vrednos-
                  ti dveh skupin med dvema neodvisnima vzorcema statistično pomembno
                  razlikujejo ali ne (Cencič, 2009, str. 116).

                  V primeru, ko je dobljena p-vrednost manjša od arbitrarno določene (0,05),
                  lahko trdimo, da se povprečji dveh skupin statistično značilno razlikujeta, si-
                  cer trdimo, da imata skupini podobni povprečji.
                    Poleg p-vrednosti navadno zapišemo tudi velikost mere učinka, tj. Cohe-
                  nov d (glej razdelek 1.3). Mero učinka interpretiramo tako, kot je predlagano
                  v preglednici 2.
                    Ker je t-preizkus parametrični preizkus, moramo pred njegovo izvedbo pre-
                  veriti, ali so izpolnjeni pogoji za uvedbo parametričnih preizkusov, tj.:
                        − vrednosti spremenljivk se normalno porazdeljujejo;
                        − spremenljivke imajo enake variance.
                    Kot navedeno normalnost preverimo z različnimi preizkusi (npr. Shapiro-
                  -Wilkovim preizkusom ali preizkusom Kolmogorov-Smirnova), enakost vari-
                  anc pa z Levenovim F-preizkusom. Če Levenov preizkus ni statistično znači-
                  len, potem imajo podatki enake variance in je pogoj izpolnjen (Glass, 1966).

                  4.3.2.1  Primer
                  Opomba: V bazi podatkov, ki jo uporabljamo, nobena spremenljivka (razen
                  umetno sestavljene spremenljivke »Testna spremenljivka«) ni normalno po-
                  razdeljena, zato je uporaba t-preizkusa za neodvisne vzorca neupravičena. V
                  nadaljevanju bomo videli, da lahko v teh primerih uporabljamo druge preiz-
                  kuse, ki ne predvidevajo pogoja normalnosti spremenljivk, vendar bomo (iz
                  didaktičnih razlogov) zaenkrat opravili t-preizkus kljub temu, da niso izpol-
                  njeni vsi pogoji za njegovo uporabo.
                    Ugotoviti želimo, ali obstajajo razlike v odgovorih na trditev »Q24m« – »Z
                  učenci se ob primerih učimo, kako lastne ideje in mnenja predstaviti skupini«
                  glede na spol. Zanima nas torej, ali med učitelji in učiteljicami obstaja razlika v
                  stopnji strinjanja o zgornji trditvi. Najprej preglejmo opisno statistiko ločeno
                  za učitelje in za učiteljice. Da opravimo te analize, v meniju »Analize« izbere-
                  mo podmeni »Raziskovanje« in možnost »Opisne statistike«. Spremenljivko
                  »Q24m« povlečemo v okno »Spremenljivke«. V kolikor nas zanima, ali obstaja-
                  jo razlike glede na spol, spremenljivko »Spol« vstavimo v okence »Razdeli po«
                  (slika 37). Prikaže se sledeči izpis:

                32 Imenujemo ga tudi Studentov t-preizkus.


                  96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101