Page 96 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 96
4 Statistična obdelava podatkov
4.3.2 t-preizkus za neodvisne vzorce
S t-preizkusom32 za neodvisne vzorce preverjamo, ali se povprečne vrednos-
ti dveh skupin med dvema neodvisnima vzorcema statistično pomembno
razlikujejo ali ne (Cencič, 2009, str. 116).
V primeru, ko je dobljena p-vrednost manjša od arbitrarno določene (0,05),
lahko trdimo, da se povprečji dveh skupin statistično značilno razlikujeta, si-
cer trdimo, da imata skupini podobni povprečji.
Poleg p-vrednosti navadno zapišemo tudi velikost mere učinka, tj. Cohe-
nov d (glej razdelek 1.3). Mero učinka interpretiramo tako, kot je predlagano
v preglednici 2.
Ker je t-preizkus parametrični preizkus, moramo pred njegovo izvedbo pre-
veriti, ali so izpolnjeni pogoji za uvedbo parametričnih preizkusov, tj.:
− vrednosti spremenljivk se normalno porazdeljujejo;
− spremenljivke imajo enake variance.
Kot navedeno normalnost preverimo z različnimi preizkusi (npr. Shapiro-
-Wilkovim preizkusom ali preizkusom Kolmogorov-Smirnova), enakost vari-
anc pa z Levenovim F-preizkusom. Če Levenov preizkus ni statistično znači-
len, potem imajo podatki enake variance in je pogoj izpolnjen (Glass, 1966).
4.3.2.1 Primer
Opomba: V bazi podatkov, ki jo uporabljamo, nobena spremenljivka (razen
umetno sestavljene spremenljivke »Testna spremenljivka«) ni normalno po-
razdeljena, zato je uporaba t-preizkusa za neodvisne vzorca neupravičena. V
nadaljevanju bomo videli, da lahko v teh primerih uporabljamo druge preiz-
kuse, ki ne predvidevajo pogoja normalnosti spremenljivk, vendar bomo (iz
didaktičnih razlogov) zaenkrat opravili t-preizkus kljub temu, da niso izpol-
njeni vsi pogoji za njegovo uporabo.
Ugotoviti želimo, ali obstajajo razlike v odgovorih na trditev »Q24m« – »Z
učenci se ob primerih učimo, kako lastne ideje in mnenja predstaviti skupini«
glede na spol. Zanima nas torej, ali med učitelji in učiteljicami obstaja razlika v
stopnji strinjanja o zgornji trditvi. Najprej preglejmo opisno statistiko ločeno
za učitelje in za učiteljice. Da opravimo te analize, v meniju »Analize« izbere-
mo podmeni »Raziskovanje« in možnost »Opisne statistike«. Spremenljivko
»Q24m« povlečemo v okno »Spremenljivke«. V kolikor nas zanima, ali obstaja-
jo razlike glede na spol, spremenljivko »Spol« vstavimo v okence »Razdeli po«
(slika 37). Prikaže se sledeči izpis:
32 Imenujemo ga tudi Studentov t-preizkus.
96