Page 33 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 33

Spolnost

              Mladostništvo je za marsikaterega mladostnika čas, ko doživi prvi spolni odnos. V Sloveniji
              o izkušnji spolnega odnosa poroča vsak peti 15-letnik ter skoraj vsak drugi 17-letnik (Jeriček
              Klanček idr., 2015). V zadnjih letih je opaziti, da se starostna meja pri prvem spolnem odno-
              su zvišuje, kar predstavlja optimističen kazalnik javnega zdravja.

              Spolnost je sicer pričakovana fiziološka komponenta v razvoju mladostnika, vendar raz-
              iskave kažejo, da se prezgodnje pobude k spolnim odnosom pogosto povezujejo s števil-
              nimi negativnimi posledicami (Coker idr., 1994), saj mladostniki, predvsem v zgodnjih le-
              tih mladostništva, še nimajo ustrezno razvitih znanj in kompetenc za avtonomno privolitev
              v spolni odnos ter ustvarjanje pogojev, ki jim omogočajo varno spolnost. Spolnih praks,
              predvsem pred 15. letom, se pogosteje poslužujejo mladostniki, ki se soočajo z depresijo,
              anksioznostjo, samopoškodovalnim in samomorilnim vedenjem. Povezava s spolnim ve den-
              jem v mladostništvu in samomorilno ogroženostjo je izrazitejša pri dekletih (Gambadauro
              idr., 2018).



              Varovalni dejavniki



              Varovalni  dejavniki  znižujejo  posameznikovo  tveganje  za  samomorilno  vedenje,  pojav-
              ljajo pa se lahko tako na individualnem, kot tudi na medosebnem, skupnostnem oz.
              družbenem nivoju.

              Na individualnem nivoju se kot pomembni varovalni dejavniki izkazujejo dobre spretnosti
              reševanja težav in soočanja s težavami, sposobnosti čustvene regulacije ter občutek nad-
              zora nad situacijo (Everall idr., 2006). Prav tako študije prepoznavajo, da je športna vadba
              lahko pomemben varovalni dejavnik, ki mladostnikom preprečuje razvoj težav v duševnem
              zdravju ter samomorilnega vedenja (Vancampfort idr., 2018); mladostniki, ki so aktivni več
              dni v tednu, poročajo o boljšem psihološkem blagostanju, ki se kaže v pogostejših občut-
              kih sproščenosti, dobre volje, spočitosti in živahnosti. Varovalni učinek na samomorilno
              vedenje mladostnikov imata tudi branje knjig in gledanje filmov (ne pa nujno serij ali krat-
              kih video posnetkov), saj zvišujeta občutek socialne pripadnosti. Ta povezava je izrazitej-
              ša pri ranljivih mladostnikih, ki poročajo o nizkem občutku pripadnosti (Kasahara-Kiritani
              idr., 2015). Kulturne dejavnosti predstavljajo tudi umik (oz. distraktor) od drugih stresorjev
              in nudita način skrbi zase. Hkrati se preko vživljanja v junake zgodb mladostnik uči lastnih
              vzorcev ali načinov reševanja stisk.

              Na medosebnem nivoju pri mladostnikih pomembno vlogo igrajo dobri odnosi s starši,
              predvsem starševska vključenost, ki se kaže v obliki čustvene opore in odzivnosti na mla-
              dostnikove potrebe, pri čemer ni pomembno, ali je družina eno- ali večstarševska (Flouri in
              Buchanan, 2002). Pomembno vlogo pa igrajo tudi dobri odnosi z vrstniki (Kidd idr., 2006)



                                                   31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38