Page 104 - Poštuvan, Vita (ur.). 2020. Znanja, spretnosti in kompetence na področju duševnega zdravja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 104
a Poštuvan

Različni pristopi reševanja problemov se nanašajo tudi na to, ali so pro-
blemi:

– neosebni (finančni, lastništvo);
– osebni (čustva, telo, vedenje);
– problemi v odnosih (partnerski, družinski);
– problemi v okolici, družbi.

V splošnem velja, da so problemi za posameznika stresnejši, ko sta ogro-
žena dobrobit in varnost oseb, ter manj stresni, ko imajo ljudje večji obču-
tek zmožnosti reševanja situacij in resursov za pomoč.

Pristopi k reševanju problemov so lahko usmerjeni v situacije, in sicer
se tega poslužujemo takrat, ko so situacije rešljive. V primerih, ko to ni
mogoče, uporabimo veščine soočanja. V pomoč pa so nam lahko tudi ko-
gnitivne strategije, ki omogočajo drugačen pogled na situacijo in večajo
optimizem (Mahoney, 2006).

Mahoney (2006) reševanja problemov opredeli z angleško kratico »s c i -
enc e«, in sicer po fazah:

– opredeliti problem (specify the problem);
– zbrati informacije (collect information);
– prepoznati možne vzroke (identify possible causes);
– preučiti možne rešitve (examine possible solutions);
– fokusirati rešitve in poskusiti (narrow solutions and experiment);
– primerjati napredek (compare your progress);
– razširiti, popraviti ali zamenjati rešitev oz. strategijo (extend, revise

or replace your solution).

Značajske moči
Reševanje problemov je lahko vedno tudi priložnost za rast, učenje veščin
in kompetenc. Pri tem nam lahko pomaga tudi usmerjanje pozornosti na
pozitivne kvalitete in na značajske moči, ki jih imamo v danem trenutku
ali na splošno v življenju.

Značajske moči so stabilne osebnostne poteze, ki se manifestirajo skozi
mišljenje, čustva, motivacijo in vedenje. Če so izražene v ravnotežju, so na-
vadno moralno sprejete ter delujejo pozitivno na osebo in druge. So ključni
gradniki človeške dobrote, avtentičnosti in rasti.

V okviru inštituta vi a (ki pomeni vrednote in izvedba oz. values and ac-
tion) je 55 strokovnjakov sodelovalo v triletnem projektu, v okviru katerega

102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109