Page 44 - Kordeš, Urban, Maja Smrdu, 2015. Osnove kvalitativnega raziskovanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Famnit Texbooks, 1.
P. 44
osnove kvalitativnega raziskovanja

opombe. Vsak fenomen je opisan s prvimi tremi podatki, ostali pa so do-
dani po potrebi.

b) Opazovanje

Opazovanje je neposrednejše kot pa podajanje verbalnih odgovorov. Znan-
stveno lahko postane, ko služi določenemu raziskovalnemu namenu, ko je
načrtovano, ko je sistematično spremljamo in ko ga lahko podvržemo kon-
troli veljavnosti in zanesljivosti.

Opazujemo lahko:

- Fizične sledi (npr. opazovanje grafitov na javnih mestih, opazovan-
je obrabljenosti preprog, štetje pločevink piva v smeteh). Pred-
nost teh je, da nanje raziskovalec ne more subjektivno vplivati,
pomankljivost pa je morebitna slabša veljavnost (npr. ne vemo,
kdo je povzročil sledi, v kakšnih pogojih so nastale).

- Ljudi, njihovo vedenje, medosebno interakcijo, odnose, neverbal-
no komunikacijo in tudi stališča.

Ločimo več vrst opazovanja, npr. glede na strukturiranost opazovanja (manj
strukturirano, sistematično), glede na odkritost ali prikritost opazovanja in
glede na vlogo opazovalca v odnosu do opazovanih (udeleženo, delno ude-
leženo ali neudeleženo). Vrsta opazovanja pa je tudi samoopazovanje oz.
introspekcija.

Glede na strukturiranost je lahko opazovanje:

- nestrukturirano: popoln, neomejen opis vsega, kar se je zgodilo
(npr. zgodovina); etologija – opisi vedenj oziroma specifičnih mo-
toričnih reakcij opazovanega organizma; ekološka opazovanja –
naštetje vseh opaženih vedenj v času (razpon vedenj);

- strukturirano/sistematično: zahteva vnaprejšnje poznavanje rel-
evantnih vedenj, vnaprej določena spremljanja vedenja in kate-
gorije, checkliste; lahko si pomagamo tudi s telemetrijo in drugimi
merilnimi napravami.

To, na kakšen način bomo opazovali, je odvisno tudi od izbire opazovane-
ga vedenja. To lahko opravimo na podlagi predhodnega manj formalnega
opazovanja in oblikovanja širokih kategorij. Postavimo lahko enote vede-
nja (molekularne, npr. gib roke, ali molaren – postavljene v kontekst, npr.
gre v šolo, dela nalogo). Ko imamo izbrane kategorije, je priporočljivo, da
jih opredelimo. Opredelitev mora biti popolna, izdelana. Vsebuje naj tudi

44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49