Page 337 - Weiss, Jernej, ur. 2017. Glasbene migracije: stičišče evropske glasbene raznolikosti - Musical Migrations: Crossroads of European Musical Diversity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 1
P. 337
področje migracije glasbenih idej

Naj za konec navedem še šaljiv, vendar pomenljiv primer, kako po-
navljanje idej vodi v prepoznavne stereotipe, še posebej v popularni kul-
turi. Benny Hill je evropsko tekmovanje popevk (Eurosong, Evrovizija) že
davno prikazal kot zbirko nacionalnih stereotipnih kompozicij. Pri tem je
povezal številne stereotipe: glasbene, modne, kozmetične, jezikovne, inter-
pretacijske (npr. nastop dirigenta, instrumentalistov, pevcev), vedenjske,
psihološke in celo biološke. Zdaj so stereotipi čedalje bolj angloameriško
globalni. Ustvarjamo globalno glasbeno identiteto.

Sklep
Ideje v umetnosti in glasbi vseskozi krožijo, morda je na tem področju mi-
gracije idej zaznati več svobode kot pri ekonomskih in družbenih migra-
cijah. Področje migracij idej je obsežno, prav tako področje migracije glas-
benih idej. Ideje krožijo po duhovnem prostoru, včasih skupaj z njihovimi
avtorji, včasih, in čedalje pogosteje, brez njih po različnih medijih. Tudi
ideje so raznovrstne, bolj ali manj izvirne in po delovanju močne, kratko-
trajne ali trajne, večne. Zato ne preseneča, da se je pojavila tudi ideja o obli-
kovanju zgodovine idej in da bi prav tako lahko oblikovali zgodovino glas-
benih idej. Smo ustvarjalna bitja, soustvarjamo svet. To pa pomeni, da ves
čas rojevamo raznovrstne ideje in jih razvijamo ter udejanjamo. The ele-
ments of all speech, like the elements of the musical scale, are few and simple,
though admitting of infinite gradations and combinations (Platon, Kratil,
prev. Benjamin Jowett). Lahko bi nadaljevali Platonovo misel, številna pod-
ročja imajo svoje elemente, ki jih lahko sestavljamo v neskončne kombina-
cije, prav tako lahko kombinacije razgrajujemo, nadgrajujemo in sestavlja-
mo v nove in nove.

Migracija idej je zdaj tudi globalna, saj jo intenzivno odpira splet. Pri
nas je ta migracija bolj imigracija, kot emigracija, ideje, predvsem glasbe-
ne, bolj vnašamo iz tujine, kot pa svoje pošiljamo in prenašamo vanjo. To je
razumljivo zaradi več razlogov, o katerih pa bi morali odpreti posebno raz-
pravo. Poseben pomen pa imajo ideje med civilizacijskimi področji. Pri tem
je pomembno, da je kultura v neki skupnosti kar se da odprta in dostopna.
Tako se ustvarjajo močni tokovi menjavanja in kroženja idej. Problem bo
postala tudi izvirnost idej, še posebej glasbenih. Prav tako je tudi zdaj mož-
no, da se neke ideje širijo bliskovito, spet druge počasi, nekatere pa ostanejo
lokalne, manj znane ali neznane. Posebno vlogo pri tem ima uporaba me-
dijskih vzvodov. Ti lahko pomene idejam večajo ali manjšajo. Vsekakor bo

335
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342