Page 327 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 327
nekoč med slovenskimi youtuberji ...

tov sesuje v en samcat trenutek posnetka. Nekateri radi-bi-bili vlogerji so
tako opisovali občutke, ki nakazujejo na krizo avtoprezentacije, na razkroj
predstavljanja samega sebe. Goffmanovsko rečeno, rad-bi-bil vloger izgubi
»obraz«, saj nima »linije«, torej konteksta in situacije, ki bi mu predstavljala
okvir avtoprezentacije. Vloger mora namreč svojo podobo nasloviti na vsa-
kogar, na vse in hkrati na nikogar točno določenega. Kriza avtoprezentaci-
je v luči nevidne, morda le predpostavljene prisotnosti neskončno drugih,
ki ga ocenjujejo, vlogerja včasih sili v boleč proces avtoanalize, ki pa lahko
ima zanj seveda tudi pozitivne učinke (Wesch 2009, 22–23). Weschova štu-
dija je analizirala začetno fazo razvoja vloga, zato je treba njegove podatke
okrog nebogljenih vlogerjev, katerih produkcija posnetkov je bila izdatno
pospremljena z dezorientiranostjo, stiskami, tesnobami in notranjimi kon-
flikti, bržčas razumeti tudi v kontekstu zgodovinskega razvoja YouTuba.
Zdi se, da današnji vlogerji veliko bolje kakor nekoč »nadzorujejo« sebe v
razkrojenem kontekstu YouTuba. Še več, razkroj konteksta so povzdigni-
li na novo raven, od koder se ta razkrojeni kontekst kaže kot njihov »ide-
alni tip« produkcije lastne javnosti. Youtuberska ekranizacija sebstva je še
vedno lahko zelo razkrivajoča, globoka, edinstvena, a je v poplavi vlogov
postala tudi že efemerna, anonimna, hitro minljiva. Lahko je intimno, a
banalno javno dejanje. Lahko je močno sporočilo, ki nagovori, a v resnici
predstavlja difuzno doživetje povezave z drugimi. Je tako rekoč anonimni
izkaz vlogerja, da v svetu ni sam.

Ekologija YouTuba: Promocija, monetizacija, medijska etika
V tem delu bomo skušali tematizirati preteklo prihodnost YouTuba, kate-
rega ekosistem je popolnoma legitimiral amatersko produkcijo skozi ogla-
ševalsko industrijo, monetarno gratifikacijo in avtopromocijo. Ta »forma-
lizacija« YouTuba, pred katero je pred leti svaril Burgess, pa ni imela samo
negativnega vpliva na »uredniški« nadzor ali možnosti za ustvarjalno iz-
ražanje youtuberjev na platformi, pač pa so amaterski producenti v skla-
du s to usmeritvijo YouTuba razvili svoje blagovne znamke, tržne oblike in
monetizacijske strategije za svoje izdelke, storitve, prakse, izkušnje. Online
platforme, kakršna je YouTube, se namreč še vedno otepajo stigme, da so
z vidika zaščite blagovnih znamk manj varne od tradicionalnih medijev.
Kljub temu je delček bogastva, ki ga ustvari kompleksna youtuberska indu-
strija, pripadel tudi amaterjem, ki so medtem postali še narekovalci tren-
dov, ustvarjalci okusov in digitalni vzorniki. Pri uporabnikih YouTuba se
zato razumljivo negativni in pozitivni vidiki YouTubovega ekosistema vse-

327
   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332