Page 120 - Studia Universitatis Hereditati, vol. 3(1) (2015). Koper: Založba Univerze na Primorskem/University of Primorska Press.
P. 120
dia universitatis her editati, letnik 3 (2015), številk a 1 120nje, in to smo želeli doseči s tem projektom. ZatoArheološki park, je, kot pravi na zadnjih
smo si kot cilj zastavili, da vključimo dediščino definicij v slovenski literaturi »območje, ki je
hereditatiEmone v življenje sodobnega mesta. Za dosegoarheološko zaščiteno, dopolnjeno z elemen-
tega cilja je bila najpomembnejša kvalitetna in- ti krajinske arhitekture in urejeno za spreho-
terpretacija vsebin in programi za najširšo jav- de (ima parkovno ureditev), kjer so na prostem
nost. prezentirane arheološke ostaline in situ« (Bre-
znik 2006). Torej, arheološki park sam po sebi
Interpretacijska izhodišča – za razliko od npr. muzeja, kjer je treba razsta-
V zadnjih desetletjih je zaradi rasti kulturnega vo vedno postaviti - sam po sebi nudi avtentično
turizma po svetu in zavedanja pomena, ki ga ima- vsebino, saj je v času zamrznjen del preteklosti.
jo arheološki parki za ohranjanje dediščine števi- Je materializirana preteklost, ki jo obiskovalec
lo arheoloških parkov, sploh v zahodni Evropi, izkuša, ko jo ogleduje, potipa in se giblje po njej.
naraslo (Ashworth, Howard 1999, 96-97). V Slo- Tako s historičnim nabito okolje samo po sebi
veniji je ta trend vezan tako na ustanavljanja no- nudi možnost intenzivnega subjektivnega do-
vih arheoloških parkov (npr. arheološki park To- življanja, hkrati pa omogoča, da z minimalno
novcov grad (Lazar 2014, 101); Mošnje, (Lazar muzejsko interpretacijo zvečamo prepoznav-
2014, 36); Divje babe (Lazar 2014, 66) ) kot na nost ostalin, o njih podamo osnovne informa-
EU sofinancirane projekte (npr. T-PAS, TECH- cije in tako interakcijo s historično vsebino par-
-TOUR, PARSJAD) prenove, revitalizacije in/ ka ojačamo.
ali promocije obstoječih parkov.
Zaradi tega smo se pri prenovi arheološke-
V slednje se uvršča tudi v tem prispevku ga parka Emona odločili, da naj slikovna/teks-
opisan projekt. Sama narava tovrstnih projek- tovna/multimedijska interpretacija dopolnju-
tov pomeni, da je za zasnovo in izvedbo le-teh je občutke in informacije, ki jih park daje sam
čas zelo omejen, hkrati pa je vsebina projekta po- po sebi. Arheološki park Emona naj bo doži-
gosto le narahlo zvezana z dejanskimi potrebami vetje, ne zgolj informiranje. Zato smo obseg te-
upravljanja posameznega parka. Zato praviloma kstovnih informacij zelo omejili in jih podali v
ne pride do temeljitih razmislekov, kako, na kak- zgodbarskem, ne poljudnoznanstvenem slogu.
šen način in v kateri namen izvesti prenove/nad- Tekstovne informacije smo zasnovali nivojsko:
gradnje, v glavnem pa manjka tudi refleksija po naslov, podnaslov, izpostavljen tekst. Gostoto –
izvedenih projektih. vseh, ne samo tekstovnih -- informacij smo lah-
ko poglobili na dobro raziskanih lokacijah in lo-
Manjko je viden predvsem pri interpretaci- kacijah, ki nosijo dobro zgodbo.
ji in prezentaciji. V Sloveniji je za javnost odpr-
tih več kot 10 arheoloških parkov (prim. Lazar V primeru AP Emona je bil glavni izziv,
2014), ki so večinoma starih vsaj nekaj desetle- kako z interpretacijo povezati med sabo zelo raz-
tij, in nivo interpretacije je dokaj podoben, pri- lične si lokacije parka. Lokacije so si namreč med
marno orientiran na izčrpno tekstovno podaja- seboj različne tako po vsebini (zasebna hiša, jav-
nje znanstvenih dejstev v korektnem, a pogosto no poslopje, del infrastrukture) kot po izpoved-
nekoliko dolgočasnem, poljudnoznanstvenem nosti oz. gostoti informacij (na primer pokrov
slogu. Del interpretacije so običajno zemljevi- kloake proti zgodnjekrščanski krstilnici). Neka-
di, različno izvedene rekonstrukcije arhitekture tere lokacije so bile že opremljene z interpretativ-
in – laikom običajno najtežje razumljive -- foto- nimi tablami. Le-te so bile praviloma izdelane ob
grafije arheoloških raziskav. Kako narediti korak odprtju, zato so bile table na različnih lokacijah
naprej in prenoviti ali povsem na novo zasnova- zelo različni, ali pa jih sploh ni bilo. Predvsem pa,
ti vsebino v arheološkem parku, da bo ustrezna emonski spomeniki so danes vraščeni v urbano
znanstvenim dognanjem in hkrati razumljiva in okolje Ljubljane, zato ponekje laiku sploh niso
zanimiva najširši javnosti? bili prepoznavni.
smo si kot cilj zastavili, da vključimo dediščino definicij v slovenski literaturi »območje, ki je
hereditatiEmone v življenje sodobnega mesta. Za dosegoarheološko zaščiteno, dopolnjeno z elemen-
tega cilja je bila najpomembnejša kvalitetna in- ti krajinske arhitekture in urejeno za spreho-
terpretacija vsebin in programi za najširšo jav- de (ima parkovno ureditev), kjer so na prostem
nost. prezentirane arheološke ostaline in situ« (Bre-
znik 2006). Torej, arheološki park sam po sebi
Interpretacijska izhodišča – za razliko od npr. muzeja, kjer je treba razsta-
V zadnjih desetletjih je zaradi rasti kulturnega vo vedno postaviti - sam po sebi nudi avtentično
turizma po svetu in zavedanja pomena, ki ga ima- vsebino, saj je v času zamrznjen del preteklosti.
jo arheološki parki za ohranjanje dediščine števi- Je materializirana preteklost, ki jo obiskovalec
lo arheoloških parkov, sploh v zahodni Evropi, izkuša, ko jo ogleduje, potipa in se giblje po njej.
naraslo (Ashworth, Howard 1999, 96-97). V Slo- Tako s historičnim nabito okolje samo po sebi
veniji je ta trend vezan tako na ustanavljanja no- nudi možnost intenzivnega subjektivnega do-
vih arheoloških parkov (npr. arheološki park To- življanja, hkrati pa omogoča, da z minimalno
novcov grad (Lazar 2014, 101); Mošnje, (Lazar muzejsko interpretacijo zvečamo prepoznav-
2014, 36); Divje babe (Lazar 2014, 66) ) kot na nost ostalin, o njih podamo osnovne informa-
EU sofinancirane projekte (npr. T-PAS, TECH- cije in tako interakcijo s historično vsebino par-
-TOUR, PARSJAD) prenove, revitalizacije in/ ka ojačamo.
ali promocije obstoječih parkov.
Zaradi tega smo se pri prenovi arheološke-
V slednje se uvršča tudi v tem prispevku ga parka Emona odločili, da naj slikovna/teks-
opisan projekt. Sama narava tovrstnih projek- tovna/multimedijska interpretacija dopolnju-
tov pomeni, da je za zasnovo in izvedbo le-teh je občutke in informacije, ki jih park daje sam
čas zelo omejen, hkrati pa je vsebina projekta po- po sebi. Arheološki park Emona naj bo doži-
gosto le narahlo zvezana z dejanskimi potrebami vetje, ne zgolj informiranje. Zato smo obseg te-
upravljanja posameznega parka. Zato praviloma kstovnih informacij zelo omejili in jih podali v
ne pride do temeljitih razmislekov, kako, na kak- zgodbarskem, ne poljudnoznanstvenem slogu.
šen način in v kateri namen izvesti prenove/nad- Tekstovne informacije smo zasnovali nivojsko:
gradnje, v glavnem pa manjka tudi refleksija po naslov, podnaslov, izpostavljen tekst. Gostoto –
izvedenih projektih. vseh, ne samo tekstovnih -- informacij smo lah-
ko poglobili na dobro raziskanih lokacijah in lo-
Manjko je viden predvsem pri interpretaci- kacijah, ki nosijo dobro zgodbo.
ji in prezentaciji. V Sloveniji je za javnost odpr-
tih več kot 10 arheoloških parkov (prim. Lazar V primeru AP Emona je bil glavni izziv,
2014), ki so večinoma starih vsaj nekaj desetle- kako z interpretacijo povezati med sabo zelo raz-
tij, in nivo interpretacije je dokaj podoben, pri- lične si lokacije parka. Lokacije so si namreč med
marno orientiran na izčrpno tekstovno podaja- seboj različne tako po vsebini (zasebna hiša, jav-
nje znanstvenih dejstev v korektnem, a pogosto no poslopje, del infrastrukture) kot po izpoved-
nekoliko dolgočasnem, poljudnoznanstvenem nosti oz. gostoti informacij (na primer pokrov
slogu. Del interpretacije so običajno zemljevi- kloake proti zgodnjekrščanski krstilnici). Neka-
di, različno izvedene rekonstrukcije arhitekture tere lokacije so bile že opremljene z interpretativ-
in – laikom običajno najtežje razumljive -- foto- nimi tablami. Le-te so bile praviloma izdelane ob
grafije arheoloških raziskav. Kako narediti korak odprtju, zato so bile table na različnih lokacijah
naprej in prenoviti ali povsem na novo zasnova- zelo različni, ali pa jih sploh ni bilo. Predvsem pa,
ti vsebino v arheološkem parku, da bo ustrezna emonski spomeniki so danes vraščeni v urbano
znanstvenim dognanjem in hkrati razumljiva in okolje Ljubljane, zato ponekje laiku sploh niso
zanimiva najširši javnosti? bili prepoznavni.