Page 106 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 106
Zakljucˇek

okoljske in družbene pristope, prepoznajo odgovornost na strani po-
trošnikov, vpeljujejo okoljske atribute v hotelske storitve in spremlja-
jo odzive gostov ter vpeljujejo razvojne izboljšave v ponudbo hote-
la. Skozi sistemski pogled smo osvetlili vlogo dinamicˇne interakcije
med potrošniki in ponudniki v turizmu ter opredelili vplive te vza-
jemnosti in zmogljivosti v spodbujanju rasti celotnega turisticˇnega
sistema. Ugotovitev, da ima v slovenskem hotelirstvu trajnostna po-
nudba še prostor za izboljšave, kajti okoljske prakse se še ne uve-
ljavljajo v skladu s pricˇakovanji aktivno odgovornih potrošnikov, je
izziv tako na okoljski kot družbeno-kulturni ravni. Zato so odzivi,
ravnanja in vedenja na strani potrošnikov potencial za izboljšave in
razvoj.

Na podlagi teoreticˇnega preucˇevanja odgovornosti in preliminar-
106 ne empiricˇne raziskave v povezavi z razvojem turisticˇnih storitev

smo prikazali, da turisticˇni ponudniki lahko zagotovijo potreben
preobrat k odgovornejšemu turisticˇnemu sistemu. Turisticˇni ponu-
dniki morajo za kakovosten sistemski premik v svoje razvojne pro-
grame vkljucˇiti sodelovanje in komuniciranje s potrošniki, kajti na
turisticˇnem trgu se odvijajo spremembe na strani povpraševanja,
ki jih morajo ponudniki turisticˇnih storitev bodisi na ravni podjetij
ali destinacij upoštevati in se jim z ustreznimi poslovnimi modeli,
strategijami in taktikami prilagoditi, sicer je njihova uspešnost ogro-
žena. Med vecˇjimi vedenjskimi spremembami velja izpostaviti cˇeda-
lje zahtevnejše, bolje informirane in bolj ozavešcˇene potrošnike, ki
vedno kaj hocˇejo in išcˇejo. Informacije, ki jih zanimajo, pridobiva-
jo hitro, jih primerjajo in se nanje odzivajo. To je tudi priložnost za
spodbujanje trajnosti v turizmu, pri cˇemer je kljucˇnega pomena po-
vecˇanje ozavešcˇenosti in izobraževanja, kar vpliva na bolj prookolj-
sko vedenje. V literaturi o trajnostnem turizmu je dviganje ozave-
šcˇenosti med potrošniki mocˇno izrazit pristop (Dolnicar, Crouch in
Long 2008) kot tudi povecˇanje znanja, s katerim lahko spremenimo
vzorce potrošnje (Amendah in Park 2008). Pri tem je pomemben tu-
di zgled. Potrošniki prek stalne povezanosti s spletnimi družbenimi
omrežji delijo svoje izkušnje in izkazujejo težnjo po aktivnem sode-
lovanju in soustvarjanju ponudbe. Iz tega izhaja kljucˇna ugotovitev,
da je za izboljšanje vedenja v smeri trajnostnih praks in ustvarjanje
razvojne dodane vrednosti turisticˇne ponudbe kljucˇen proces sou-
stvarjanja med ponudnikom in potrošnikom, ki v svoji dinamiki nosi
odnos soodvisnosti. Soodvisnost med odgovornostjo potrošnika in
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111