Page 105 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 105
Zakljucˇek 105

njem odgovornost odgovor na trajnost (Mihalicˇ 2016), pri cˇemer je
odgovorno vedenje podprto z okoljsko ozavešcˇenostjo in etiko (Fe-
nell 2006). Izhajajocˇ iz dejstva, da lahko potrošnik s svojim ravna-
njem vpliva na izboljšave in razvoj prihodnje ponudbe (Kotler 1998;
Becken 2007; Hastings 2007), smo preliminarno raziskovanje usme-
rili v operacionalizacijo odgovornosti z vidika razumevanja, delova-
nja, ravnanja in odziva v obmocˇju družbene strukture na ravni turi-
sticˇnega sistema. Z raziskavo na primeru turisticˇnih storitev v hote-
lirstvu smo pridobiti natancˇnejši vpogled v razmere na turisticˇnem
trgu in potencialno perspektivo trajnostnega razvoja z osredotocˇe-
nostjo na vpliv odgovornih potrošnikov. Pri tem nas je zanimalo, ka-
ko kontekst odgovorne potrošnje vpliva na izboljšave stanja in razvoj
turisticˇne ponudbe.

Turisticˇni ponudniki odgovorno ravnanje potrošnikov zaznavajo
najprej prek povpraševanja, ki ni vezano le na razmerja cena – kako-
vost, temvecˇ se nanaša na širše tržne procese in ozadja, v katerih se
storitve izvajajo. Odzivi potrošnikov na stanje v ponudbi se kažejo v
prevzemanju zasebnih odgovornih iniciativ, pri cˇemer z opažanji, s
sugestijami in pripombami izrazijo svoje poglede na stanje. Pri tem
se potrjuje spoznanje, da ponudniki tovrstne sugestije najpogoste-
je prejemajo prek osebnih interakcij, ko se potrošniki neposredno
odzivajo s pripombami ali z omembami glede stanja in izboljšav za-
poslenim, ki so v stiku z gosti, vendar se kljub temu proces vse po-
gosteje odvija tudi prek javnih odzivov, pri cˇemer to transparentnost
omogocˇajo spletni mediji. Pri preucˇevanju odzivov na strani ponu-
dnikov smo ugotovili, da niso bili izpostavljeni radikalnejši javni pri-
stopi, ki se odražajo z zavracˇanjem nakupa turisticˇnih produktov ali
drugimi javnimi pritiski. To dokazuje, da so odgovorni potrošniki z
zasebnimi odzivi posredniki postopnega spreminjanja na trgu in da
so za razliko od radikalnejših in skrajnih pristopov uspešnejši.

McKenna (1991) meni, da bodo v prihodnje podjetja svojo pred-
nost iskala z graditvijo superiornih povezav s svojimi potrošniki, ki
bodo izgrajene na zaupanju in odzivnosti potrošnika. Poleg tega je
namesto h kvantificiranju transakcij treba težiti k menjavam, ki te-
meljijo na soodvisnosti in zaupanju, ki nastane skozi daljši rok. Iz-
boljšave in razvoj turisticˇnih storitev pa niso odvisni le od potrošni-
kov, temvecˇ tudi od naravnanosti ponudnika, zato smo s kvalitativ-
no raziskavo skušali preucˇiti vidik odgovornosti na strani ponudni-
ka. Pri tem nas je zanimalo, kako turisticˇni ponudniki obravnavajo
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110