Page 11 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 11
Uvod 11

ucˇinki vpliva turisticˇne izkušnje in dobrega pocˇutja v kakovostnem
okolju (Pearce 2006).

Zgolj zavedanje problema vpliva turizma na okolje ne zadostuje. K
izboljšanju stanja lahko prispeva samo okoljsko in družbeno odgo-
vorno ravnanje tako na ravni ponudbe kot povpraševanja. Odgovor-
na potrošnja na ravni posameznika je lahko odgovor v smeri pozitiv-
nih sprememb. Giddens (1984) je v svoji strukturalni teoriji poudaril
individualno zmožnost in sposobnost odlocˇanja ter jasno nakazal
notranjo dinamiko med »strukturo« in »delovanjem«. Strukturalna
teorija predpostavlja, da posamezniki z aktivnostjo delajo premike
in vplivajo na spremembe družbenih struktur med vsakodnevnimi
dejavnostmi, kar temelji na predpostavki, da delovanje posameznika
spreminja strukture v družbi. Na ta nacˇin lahko posamezniki z oza-
vešcˇanjem lastne odgovornosti vplivajo na spremembe in prispeva-
jo k ugodnejšim razmeram v družbi. Pri tem ne smemo zanemariti
vpliva družbenih struktur na ravnanje posameznika. V bistvu gre za
obojestransko vplivanje, pri cˇemer se v temeljnem konceptu marke-
tinga odvija rekonceptualizacija v smeri uvajanja humanisticˇnih vre-
dnot in odgovorne prakse (Kotler 1998; Jancˇicˇ 1999). Z odgovornim
eticˇnim delovanjem in humanisticˇnim pristopom na strani ponu-
dnika ima marketing lahko dolgorocˇne vplive na sedanjo potrošnjo
in tudi dolgorocˇne koristi za potrošnike, s cˇimer lahko pomembno
prispeva k družbenim spremembam in odgovorni potrošnji.

Problematika monografije je zasnovana na predpostavki o sood-
visnosti odgovornega delovanja potrošnikov in ponudnikov na tu-
risticˇnem trgu. Preucˇevanje turizma kot družbene prakse se nujno
dotika družbenih sprememb, ki so nastale pod vplivom globalizaci-
je. V tem kontekstu je globalni turizem postal eno izmed zanimivej-
ših podrocˇij akademskega opazovanja in preucˇevanja (Castells 1989;
Harvey 1990; Urry 2008), ki ga povezujemo z odgovornostjo. Odgo-
vornost se v sodobnih pojavnih oblikah turizma zrcali v trajnostnem
turizmu, eticˇnem turizmu, ekoturizmu, zelenem turizmu in podob-
no. Te oblike turizma so se pojavile kot odziv turisticˇnih deležnikov
na globalna gospodarska, družbena in okoljska vprašanja. Pri teh
oblikah v ospredje stopa prevzemanje odgovornosti za vplive, ki jih
ima turizem na družbeno, ekonomsko in naravno okolje (Goodwin
in Pender 2005). Goodwin (2002) bistvo odgovornosti v turizmu pov-
zema z idejo, da so lahko vse oblike turizma organizirane in udeja-
njene na odgovoren nacˇin. Hkrati pri odgovornem turizmu ne gre
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16