Page 13 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 13
Uvod 13

v postmodernizmu, v katerem se sociologi in filozofi, kot so Simmel,
Giddens, Dickens, Urry, Harvey, Beck, Castellis, Baudrillarda, Lyotar-
da, Derride, Fukuyama in drugi, ukvarjajo s temeljnimi izzivi sodob-
ne, globalno in tehnološko povezane družbe ter s krizo identitete po-
sameznika. V vsakem izmed teh obdobij so se med raziskovalci od-
pirala drugacˇna vprašanja, povezana s potrošništvom in z vedenjem
potrošnikov ter išcˇocˇa razloge za povecˇanje tržnih vzvodov potro-
šnje.

Monografija temelji na ideji, da se ljudje lahko spremenijo in vpli-
vajo na spremembe, kar je jedro koncepta odgovornega potrošni-
štva. To pomeni, da se moramo ukvarjati z odgovornostjo in ne samo
s konvencionalno opredeljenim razvojem turizma »tam od zunaj ali
od zgoraj navzdol«, temvecˇ tudi »navznoter in od spodaj navzgor«, tj.
na nacˇin, da se ukvarjamo tudi sami s seboj, s tem, kako razmišlja-
mo, kako smo spremenili vedenje, kaj pocˇnemo in kako to pocˇnemo.
V središcˇu zanimanja našega empiricˇnega raziskovanja je odgovor-
nost. povezana tako s ponudnikom kot potrošnikom na turisticˇnem
trgu. V postmoderni marketinški teoriji je diskurz o novem potro-
šniku opredeljen z znacˇilnostmi, med katerimi so potrošniki izpo-
stavljeni kot vedno celostnejše osebe, ki z nakupi izdelkov odražajo
tudi svoj odnos do sveta in širših družbenih problemov (Jancˇicˇ 1999).
Trend povecˇanja odgovornosti in potreba po odzivu se kažeta na
strani vse bolj družbeno in okoljsko ozavešcˇenih turistov, ki so tudi
nacˇelno odgovorno naravnani (Mihalicˇ 1993; Urry 1995; Shaw in Clar-
ke 1999; Harrison, Newholm in Shaw 2005). Na širšem raziskovalnem
podrocˇju odgovornega vedenja turistov so empiricˇne raziskave osre-
dotocˇene na preucˇevanje okoljskega in ekološkega vidika (Hopper in
Nielsen 1991; Bratt 1999; Van Vugt 2001; Ebreo, Hershey in Vining 1999;
Matthies, Klöckner in Preißner 2006) kot tudi družbenega in kultur-
nega (Howard in Sheth 1969). Odgovorni potrošnik je obravnavan kot
prodružbeno usmerjen potrošnik, ki ga opredeljujeta odgovornost
in skrb glede vpliva potrošnje na okolje in družbo. Pri tem v literaturi
zasledimo pojme, kot so »družbeno ozavešcˇeni potrošniki« (Ander-
son in Cunningham 1972), »okolju prijazni potrošniki« (Tucker 1980;
Minton in Rose 1997; Kalafatis idr. 1999), »zeleni potrošniki« (Schle-
gelmilch, Bohlen in Diamantopoulo 1996; Wagner 1997; Straughan in
Roberts 1999), »okoljsko odgovorni potrošniki« (Tucker 1980; Roberts
in Bacon 1997; Follows in Jobber 2000; Laroche, Bergeron in Barba-
ro Forleo 2001), »družbeno odgovorni potrošniki« (Anderson in Cun-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18