Page 343 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 343
oper etne pr edstave v sng mar ibor med obema svetovnima vojnama ...

ti in so uprizarjanje prevzeli nemški gledališčniki. Tovrstna tematika še ni
bila predmet poglobljenih raziskav o zgodovini SNG Maribor, vendar vel­
ja prepričanje, da lahko nova spoznanja o tem segmentu delovanja ustano-
ve v marsičem dopolnijo pogled na splošno kulturno in glasbeno usmeri-
tev mariborskega Talijinega hrama.6 Tako se sprašujemo, kakšen pomen
so upravniki gledališča pripisovali režiji operet, kdo so bili posamezni re-
žiserji predstav, kakšna je bila njihova poklicna naravnanost ter ne nazad-
nje, kako opredeliti njihove kompetence na glasbeno-gledališkem področ­
ju. Zanima nas, ali so delovali tudi kot igralci in pevci ter dramski oziroma
operni reži­serji. Skušali bomo ugotoviti, ali so bili režiserji operetnih pred-
stav v Mariboru zgolj gostje ali so tam delovali daljši čas kot »hišni« režiserji
v Drami in/ali Operi, pa tudi, ali sta imela mariborsko in ljubljansko na-
rodno gledališče v obravnavanem obdobju skupne režiserje, ki so prehaja-
li iz enega v drugo gledališče ter tako morda prepletali značilnosti operet-
nih predstav. Pozornost bomo namenili tudi recepciji predstav v strokovni
in laični javnosti ter režijskim šolam, ki so jim posamezniki pripadali, ter
temu, ali so bile le-te skozi recepcijo predstav med občinstvom in glasbeno
kritiko tudi prepoznavne. Ker je arhiv SNG Maribor za obravnavano ob-
dobje zaradi uničenja med drugo svetovno vojno izjemno pomanjkljiv, se je
bilo potrebno nasloniti na druga hranišča tovrstne zapuščine. Izkazalo se
je, da je najbogatejši fond arhiva Slovenskega gledališkega inštituta v Ljub­
ljani, zelo koristni in povedni pa so tudi posamezni članki in knjižne pub­
likacije njegovega predhodnika, Slovenskega muzeja za gledališče in film.
Odgovori na izhodiščna vprašanja bodo odstrli imena režiserjev ter opozo-
rili na temeljne režijske značilnosti in umetniško raven operetnih uprizo-
ritev SNG Maribor. Rezultati raziskave bodo lahko iztočnica za nadaljnje
proučevanje ter ugotavljanje primerljivosti z razvitejšimi sredinami sosed­
njih kulturnih sredin.

Mariborsko gledališče je bilo med obema svetovnima vojnama enovi-
to telo, v okviru katerega so živele gledališke predstave, operna in operetna
dela ter balet. Hinko Nučič (1883–1970), prvi upravnik tega slovenskega po-
klicnega gledališča, je v prvi sezoni (1919/20) angažiral nekaj stalnih igral-
cev slovenskega in hrvaškega rodu, ki jih je osebno poznal, nekatere celo
izšolal v svoji dramatični šoli ter zato zaupal njihovim sposobnostim. Na-

6 Prva podrobnejša študija o opernem in operetnem poustvarjanju je sad raziskav Ma-
nice Špendal v prispevku »Začetki slovenskega opernega in operetnega uprizarjanja
v Mariboru«, ki je objavljen v delu iste avtorice z naslovom Iz mariborske glasbene
zgodovine (Maribor: Obzorja, 2000), 107–31, kjer pa režisersko delo ni posebej raz-
členjeno.

341
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348