Page 356 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 356
opereta med obema svetovnima vojnama

mentu«.57 Kot pravi Rasberger, mu je bilo »naravno podajanje mnogo bolj
pri srcu kot pretirano besedičenje in gestikuliranje«, prav tako ga nista pre­
pričala ne avantgardizem in ne eksperimentiranje.58 Zagovarjal pa je uni-
cum velikega igralca, ki po njegovem mnenju smiselno dopolnjuje režiser-
jeve zamisli in soglasno z njim posega po premišljenih eksperimentalnih
sredstvih izraza.59 Pavel Rasberger je od leta 1922 do 1940 v Mariboru zreži-
ral številne klasične operete ter Parmovega Nečaka in Caričine amazonke.
V sezoni 1922/23 je režiral vseh šest operet, vendar poročevalec v Taboru o
režiji ni posebej poročal. Iz skopih zapisov razberemo kratke pohvale, kot
primerno, vzorno, temeljito, vešče …, vključujoč sceno in kostume.60 To,
kako marginalen pomen je imela režija v tem času, potrjuje tudi zapis ob
Rasbergerjevi 25-letnici umetniškega dela, ki slavi njegove igralske in pev-
ske vloge, režije pa ne omenja.61

Pevec Rudolf Urvalek je režiral v sezonah 1923/24 in 1926/27, skupaj
štiri predstave treh operet (E. Eysler - Umetniška kri; J. Offenbach - Lepa
Helena in É. Kálmán - Kneginja čardaša). Po premieri prve (Umetniška kri)
je Hinko Druzovič zapisal, da je Urvalek za Maribor velika pridobitev in
izpostavil njegove pevske sposobnosti, o režiji pa dodal, da je bila »dob­
ro pripravljena in spretno izvedena« ter da je bila izvedba ena boljših med
vsemi dotedanjimi operetami.62

Kurt Bachmann je na začetku 20. let deloval v Varaždinu,63 kjer naj bi
režiral enajst predstav.64 Kdaj se je preselil v Maribor, ni natančno znano,
vemo pa, da je bil Dunajčan in da ga je kot priznanega operetnega režiser-
ja upravniku mariborskega gledališča Radovanu Brenčiču priporočal An-
dro Mitrović. Le-ta je Bachmanna gotovo dobro poznal, saj je tudi sam de-
loval v Varaždinu. Bachmann je kot gost prepričal že s prvo režijo, opereto
Kneginja čardaša (maj 1924). Tabor je zapisal, da delo režira priznani ope-

57 Ibid., 188–9.
58 Ibid., 189.
59 Ibid., 190.
60 Prim. časopis Tabor, leto 1922 in 1923.
61 Dr. P. St., »Pavel Rasberger: Ob proslavi njegove 25-letnice«, Tabor VIII, št. 33 (11. fe-

bruar 1927): 1, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-HSRT8EBI.
62 H. D., »Kultura in umetnost. Umetniška kri«, Tabor IV, št. 247 (31. oktober 1923): 3,

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:doc-1XHFT4YS.
63 Anon., »Repertoar jugoslovanskih gledališč«, Maska I (1920/21): 96.
64 Marijan Varjačić, »Gradsko kazalište kao stalno hrvatsko kazalište u Varaždinu«,

Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu, https://www.hnkvz.hr/o-kazalistu/povi-
jest-kazalista-u-varazdinu/gradsko-kazaliste-kao-stalno-hrvatsko-kazaliste-u-va-
razdinu/.

354
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361