Page 141 - Pahor, Miroslav. 2022. Vse poti vodijo na morje: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 1. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Tercon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 141
Slovenski cestni križ kot faktor rekrutiranja pomorskega kadra v naših deželah (1812–1941)

na 8 let. V praksi pa je obveljala obveza 12 let službovanja, vendar je bilo
možno štiri rezervna leta služiti tudi kasneje, tj. ko je mornarica to pot-
rebovala. Na našem ozemlju je bil glavni vir kadra Trst z najbližjo okolico
in Slovenska Istra. Daublebsky pa je vedel, da ti viri niso neizčrpni, zato
je pospešil rekrutiranje v zaledju. Slovenske dežele so se, kljub majhne-
mu ozemlju in nizkemu številu prebivalstva, odlično odzvale. Samo ce-
stni križ je dal v 20 letih te administracije nad 300 podoficirjev, pri če-
mer niso všteti nemški podoficirji Zgornje Štajerske in Koroške. Tudi teh
je bilo precej. Iz vsega dogajanja se vidi, da je Avstro-Ogrska končno za-
čela doumevati mornarico kot resen faktor svoje vojaške politike. Da pa
je mornarica ostala obrambni faktor, je zasluga predvsem Daublebskega.

Pri sprejemanju so imeli prednost mladeniči, ki so se odločili za pa-
lubno stroko, ki je bila v tem času najvažnejša. Z območja križa se je pri-
javilo 124 bodočih podoficirjev palube, več kot 40 % pred dopolnjenim 17.
letom. Bili so torej vajenci. V tej stroki imamo v času Daublebskega 60
nižjih podnarednikov, 28 podnarednikov, 27 narednikov, 4 nižje vodnike,
4 vodnike in 1 višjega štabnega vodnika, ki bi ga morali obravnavati kot
uradnika.169 V palubni stroki je bilo izredno težko napredovati. Zato tako
nizek odstotek nad podnaredniško bariero.

169 ÖStA, KA, »Manschaftgrundsbuchblätter 288 m 90, 229 m 121, 259 m 180 [raz-
porejeni v »križ«: Sežana 3], 257 m 11, 264 m 3, 302 m 117 [Postojna 3], 318 m 34
Hrušica 1/, 262 m 129 [Planina 1], 381 m 151 [Planina–Laze 1], 271 m 223, 238 m
179, 291 m 66 [Logatec 3], 286 m 64 [Grahovo 1], 241 m 431 [Oblak 1], 381 m 176
[Vrhnika 1], 234 m 224 [Preserje 1], 271 m 261 [Borovnica 1], 227 m 78, 265 m 132,
278 m 286, 274 m 266, 270 m 196, 269 m 174, 225 m 31, 288 m 142, 280 m 191,
218 m 160, 281 m 285, 296 m 272, 244 m 236, 354 m 138, 254 m 119, 371 m 23,
382 m 93, 350 m 1, Evidenz der K. u. k. Marine Patental Invaliden 6/Z4 [Ljublja-
na 19], Mannschaftsgrundsbuchblätter 111 m 166 [Sp. Zadobrova 1], 260 m 6 [Do-
brunje 1], 211 m 81 [Domžale–Dob 1], 384 m 1 [Moravče 1], 268 m 150 [Vransko–
Ojstriška vas 1], 256 m 256, 238 m 227, 334 m 102 in 247 m 286 [Celje 4], 291 m
224 [Šentjur pri Celju, vendar rojen v Šmarju pri Jelšah 1], 258 m 150 in 284 m 242
[Frankolovo 2], 280 m 132 [Frankolovo–Dol 1], 276 m 14 [Konjice 1], Grundbuch-
blätter der K. u. k. Kriegsmarine 2161 in Grundbuchblätter der K. u. k. Marine Of-
fiziere und Beamte 13/2161 [Konjice–Kozjak 2], Mannschaftsgrundsbuchblätter
383 m 250 [Zg. Prebukovje 1], 324 m 352 [Polskava 1], 247 m 36, 249 m 5, 273 m
110, 302 m 289, 313 m 7, 310 m 23, 329 m 117, 383 m 287, 239 m 1918, 247 m 145,
351 m 161, 384 m 6 in Evidenz der K. u. k. Marine Patental Invaliden 4/132 [Ma-
ribor 15], Mannschaftsgrundsbuchblätter 247 m 367 [Sv. Marjeta pri Mariboru
1], 388 m 41 [Studenec 1], 272 m 288 [Lenart 1], Mannschaftsgrundsbuchblätter
1902–1911 1/185 [Radgona 1], Mannschaftsgrundsbuchblätter 387 m 126 [Šentilj
1], 329 m 115 [Lipnica–Kapfenberg 1], 312 m 150 [Lipnica–Ehrenhausen 1], 187 m
299, 258 m 61, 351 m 289 in 388 m 45 [Graz 4], Konduitliste Verschiedene 30/2437
[Šentvid nad Ljubljano 1], Mannschaftsgrundsbuchblätter 307 m 59 in Evidenz

141
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146