Page 144 - Pahor, Miroslav. 2022. Vse poti vodijo na morje: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 1. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Tercon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 144
poti vodijo na morje: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 1

artilerije. Drugi, tj. Ivan Fras iz Sp. Veličine, pa je postal mornariški pi-
sar. Odstotek ljudi, ki so prebili podnaredniško bariero, se približa 70
%, kar je za nekaj odstotkov boljše kot pri avstrijskih Nemcih in Čehih.
Vse kaže da jih nova, modernejša artilerija ni plašila in da so se v njej
dobro znašli. Vendar je nespodbitno, da so artilerci tedaj procentual-
no nazadovali. Vzroki za to postajajo vse bolj očitni. Dober palubni po-
doficir in dober strojnik sta zlahka našla tudi civilno zaposlitev na trgo-
vskih ladjah, strojniki pa tudi v arsenalih in tovarnah. Artilerce je lahko
uporabil le vojni arsenal, ki pa ni imel toliko zmogljivosti, da bi zapos-
lil vse demobilizirane. Ljudje so pač začeli izbirati praktične poklice, kar
je razumljivo.

V času, ki nas tu zanima, raste tudi število krmarskih podoficirjev.
V virih, ki zadevajo cestni križ, najdemo 2 nižja podnarednika, 5 podna-
rednikov, 5 narednikov, 1 nižjega vodnika in 1 štabnega krmarja v rangu
podporočnika.173 Torej stroka, ki bi znala veliko pomeniti za naše ljudi, če
se ne bi bližal propad Avstrije. Dalje srečamo še dva podoficirja elektro
stroke,174 enega v ostankih mornariške pehote,175 dva v sanitetni službi,176
štiri v tako imenovani kuharski stroki (tu je treba imenovati še enega šta-
bnega kuharja, ki pa je bil uvrščen med »uradnike«).177 Celo vojaške god-
be so imele svoje podoficirje. Trije so prišli tudi s križa. Posebej pa je treba
poudariti strojnega podoficirja Ivana Novellija iz Ljubljane, ki se je razvi-
jal v letalskem strojništvu in je bil eden prvih letalskih strojnikov našega

dovljica 1], 225 m 106, 293 m 270, 356 m 202 [Celovec 3], 317 m 125 [Gospa Sveta
1], 391 m 39 [Novo mesto 1], 391 m 243 [Brežice 1].«
173 ÖStA, KA, »Hauptgrundsbuchblätter 1883 [razporejeni v »križ«: Štorje 1], Mann-
schaftsgrundsbuchblätter 312 m 4 [Postojna 1], 367 m 252 [Logatec–Dolenja vas
1], 376 m 241 [Ljubljana–Dobrunje 1], 383 m 6 [Trojane 1], 363 m 244 [Celje 1], 370
m 67 [Sl. Bistrica 1], 385 m 147 [Maribor 1], 254 m 196 [Radgona 1], 326 m 149
[Bled–Zagorica 1], 249 m 82 [Celovec 1], 249 m 209 [Celovec–Buchscheiden 1], 266
m 72 [Brežice–Sv. Lenart 1], 306 m 160 [Brežice–Stari grad 1].«
174 ÖStA, KA, »Mannschaftsgrundsbuchblatte 366 m 245 in 351 m 251 [oba iz Ljublja-
ne].«
175 ÖStA, KA, »Grundbuch der Marinediener 13–Sa–e [Šain Miha iz Postojne].«
176 ÖStA, KA, »Mannschaftsgrundsbuchblätter 348 m 44 in 387 m 299 [po eden iz Po-
stojne in Logatca].«
177 ÖStA, KA, »Mannschaftsgrundsbuchblätter 272 m 171 [razporeditev: Ljubljana–
Slivnica 1], Konduitliste Verschiedene 15/1269, Evidenzblätter der K. u. k. Mari-
ne Pensionirten 1/2/86 [Ljubljana 2], Mannschaftsgrundsbuchblätter 352 m 190
[Maribor 1], 298 m 118 [Graz 1].«

144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149