Page 14 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 14
lsko okolje v Sloveniji, pa tudi značilnosti mladostnikov in dejavniki, ki vplivajo nanje,
so se v času od pričetka izvajanja projekta A (se) štekaš?!? spreminjali. V tem obdobju smo
lahko spremljali razmah uporabe novih tehnologij, nasičenost spletnih medijev in aplikacij
z različnimi vsebinami, ki imajo lahko posebej negativne učinke na duševno zdravje mla-
dostnikov. Nekatere celo spodbujajo mlade k tveganim vedenjem in samomorom. Soočanje
celotne družbe s pandemijo COVID-19 je s seboj pripeljalo šolanje na daljavo, delo staršev
od doma, socialno izolacijo in številne druge izzive. Vse to je skozi leta večalo potrebo po
izvajanju preventivnih aktivnosti s področja duševnega zdravja in samomorilnega vedenja,
pa tudi zanimanje šol za tovrstne aktivnosti.

Zanimanje za projekt in število vključenih šol in mladostnikov se je skozi leta izvajanja
projekta A (se) štekaš?!? vztrajno višalo, zato se trudimo širiti naše resurse. Poleg projekta
smo na tem področju izvajali tudi raziskovalne pobude, kot so projekti A (te) štekam?!? Novi
pristopi k prepoznavi in preprečevanju samomorilnega vedenja in drugih dejavnikov tve-
ganja na področju duševnega zdravja mladostnikov; Psihopatologija in samomorilno ve-
denje mladih – vloga novih tehnologij pri pojavnosti stisk in nudenju pomoč, iŽiv (E-znanje
za duševno zdravje: razvoj, implementacija in evalvacija spletnih intervencij za preprečeva-
nje samomora in krepitev duševnega zdravja) ter v KATIS-u podprt program Podpora mla-
dim (PO-MLAD) – integriran pristop opolnomočenja strokovnih delavcev za delo z mladimi
v samomorilni stiski. Vsak dodaten projekt na tem področju omogoča naslavljanje potreb,
ki so izjemno velike. Zaradi zanimanja za preventivne delavnice imamo danes šole na ča-
kalnem seznamu, in vedno znova iščemo načine, kako kvalitetne vsebine približati čim šir-
ši javnosti.

Z željo, da bi tovrstne vsebine postale kar najširše dostopne in bi tako ustvarjali močno
podporno mrežo mladim v lokalnih okoljih, je nastala tudi ta monografija. Namenjena je
strokovnim delavcem: v prvi vrsti svetovalnim delavcem na osnovnih in srednjih šolah,
pa tudi učiteljem in izvajalcem prostočasnih aktivnosti, ki bi v okviru svojega dela žele-
li izvajati preventivne delavnice s področja krepitve duševnega zdravja in preprečevanja
samo­morilnega vedenja, z mladostniki starimi od 12 do 18 let. Krepitev duševnega zdravja
in preprečevanje samomorilnega okolja je nameč naloga vseh nas, hkrati pa je najučinko-
vitejše ravno takrat, kadar so aktivnosti med seboj povezane (integrirane) in so viri pomoči
dostopni v lokalnem okolju.

Vsebine projekta A (se) štekaš?!? smo v tem času predstavljali na različnih laičnih, strokov-
nih in znanstvenih dogodkih oz. o njih pripravili publikacije. Tudi ta monografija vključuje
znanstvena izhodišča, opise različnih aktivnosti, hkrati pa tudi predstavitve obravnavanih
tem in konkretnih nalog preko katerih lahko izvajalci mladostnikom vsebine duševnega
zdravja in samomorilnega vedenja približajo na ustrezen način. Pa vendar, ker se izzivi,
pa tudi načini podajanja vsebin skozi čas nenehno spreminjajo, je monografija oblikovana
tako, da predstavlja temelj in vsebinski okvir za izvajanje delavnic, obenem pa spodbuja
izvajalce h kreativnosti in prilagajanju izvedbe z ozirom na starostno skupino mladostnikov,
spreminjanje komunikacijskih kanalov, ki jih mladi uporabljajo, pa tudi upoštevajoč aktu-
alnost različnih problematik tekom časa. Osnovna struktura in vsebinski poudarki so zato
podani vnaprej, hkrati se zanašamo na kompetentnost izvajalcev, da bodo pri naslavljanju

12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19