Page 138 - Križnar, Franc, in Igor Grdina, ur. 2023. Josip Ipavec in njegov svet. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 138
ip Ipavec in njegov svet

samo njene posamezne stavke, saj vsi funkcionirajo samostojno, loče-
no od celote.

Po izboru in odločitvi je suita nastajala v več bolj ali manj utečenih
fazah. Najprej je bilo treba opero, ki traja približno uro in pol, večkrat
skoncentrirano in analitično preposlušati ter iz nje izluščiti zadostno
število najzanimivejših oziroma najzgovornejših tem za instrumental-
no uporabo. Pri tem vsi dialogi, recitativi ipd. odpadejo, saj smo pri no-
vem delu prikrajšani za odrsko dogajanje, kar pa je po drugi strani tudi
prednost, ker ima poslušalčeva domišljija prostejšo pot. Karakterno
podobne odlomke, ki še vedno tvorijo določene kontraste, sem zložil
v nove celote, ki so seveda med seboj povezane z mojim lastnim glas-
benim materialom, tu in tam pa tudi z Josipovim, preoblikovanim do
nerazpoznavnosti. Trudil sem se, da glavnih tem nisem preveč in brez
potrebe spreminjal. Prilagojene so v glavnem zaradi izraznih možnos-
ti posameznih inštrumentov in dviga teh na višjo virtuozno raven iz-
vajanja, saj so izbrani inštrumenti mnogo spretnejši od človeškega gla-
su, v kolikor je bila izbrana melodija v izvirniku namenjena pevcem.
Josipove misli, ki sem jih uporabil kot stranske teme, pa so prilagojene
glede na njihovo uporabo, kot npr. kontrapunkt, vodilo modulacije itn.
Tonalitete sem povsem prilagodil vodilnim inštrumentom na posamez­
nih mestih. Harmonija je ostala podobna Josipovi, saj nisem čutil pot-
rebe, da jo generalno za vsako ceno spreminjam. Seveda je veliko mest,
kjer sem iskal svoje rešitve in svojo zvočnost. Pri vseh omenjenih spre-
membah je bilo seveda treba za vsak akord na novo, od note do note
razmisliti, kako bo postavljen. V skladbo je bilo treba vnesti tudi veli-
ko kontrapunkta, v bolj ali manj ohlapnem pomenu besede. Pri tem gre
predvsem za vodenje oziroma izmenjevanje poslušalčevega fokusa sko-
zi potek skladbe in poleg tega še za čim neodvisnejšo in enakovrednej-
šo rabo vseh uporabljenih inštrumentov. Seveda sta uporabljena tudi
dvo- in troglasje, kjer eden izmed pihal prevzame glavno funkcijo, os-
tala dva pa sta mu podrejena. Klavir ima v večji meri vlogo spremljeval-
nega inštrumenta, ima pa seveda tudi lastne momente.

Suita je bila prvič predstavljena javnosti 11. julija 2021 na koncer-
tu mentorjev poletne glasbene šole, ki se je odvila pod okriljem glas-
bene šole. Izvedli so jo vrhunski mentorji, instrumentalisti, in sicer:
Eva-Nina Kozmus – flavta, Jurij Hladnik – klarinet, Bernard Belina –
bas klarinet in Mateja Hladnik – klavir. Kasneje je bila lahko slišana
še v nekaj priredbah za drugačne kombinacije inštrumentov, izvedenih

138
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143