Page 102 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 102
o morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2
Lastniki velikih železnih jadrnic
Tabela št. 2 prikazuje slovenske lastnike železnih jadrnic, velikih trijam-
bornic, ki so se pri nas pojavile v sedemdesetih letih 19. stoletja; v manj
kot štiridesetih letih pa so jih dokončno umaknili iz prometa. Naši ladjar-
ji so se jih oprijeli dokaj pozno – šele v devetdesetih letih – so pa razme-
roma najdlje vztrajali pri njih, to je dokler se niso popolnoma preživele.
V skupini železnih jadrnic imamo v seznamu samo osem ladij; pet je bilo
tipa bark, tri pa tipa nava.
Po nosilnosti so barki zelo različni. Najmanjši – »Amor« – je imel no-
silnost 504 tone. Trije so bili v kategoriji med 700 in 800 in eden v kate-
goriji med 800 in 900 tonami. Vse tri nave so bile po nosilnosti veliko
večje kot barki. Manjša je imela 1.128, srednja 1.323, večja pa 1.537 ton no-
silnosti. Po tonaži spadajo omenjene ladje med največje tovrstne plovne
objekte na Jadranu.
Povprečna doba izkoriščanja teh ladij je bila sedem let. Tri so na pov-
prečju izkoriščanja, ena je nad, štiri pa pod povprečjem. Tako je bark
»Beechdale« plul za našega ladjarja celih devetnajst let. Barka »Euro« in
»Amor« sta plula po sedem let, prav toliko tudi nava »Deveron«. Barka
»Drina« in »Nini« sta plula za naše ladjarje po štiri leta. Nava z imenom
»Sava« pa je bila prodana že tri leta po nakupu.
Vse ladje, ki jih vsebuje tabela, so bile zgrajene v razdobju štiri-
najstih let. Najstarejša je »Sava«, ki je bila zgrajena leta 1866. Njej sledi
»Drina«, ki je bila splavljena leta 1872. Tri so bile zgrajene 1875 (»Euro«,
»Nini« in »Deveron«), »Beechdale« je bil zgrajen leta 1877, »Amor« leta
1879 in »Orphcus« leta 1880. Po kraju gradnje se ta skupina ladij bistve-
no razlikuje od prve. Samo ena ladja je bila zgrajena v domači ladjedelni-
ci, vse druge pa so bile izdelane v tujih ladjedelnicah. Dve sta bili zgraje-
ni in kupljeni v Benetkah, to sta »Amor« in »Nini«, pet pa na Angleškem.
Ladjedelnica v Greenocku je zgradila navi »Deveron« in »Orphcus«, lad-
jedelnica v Glasgowu barka »Drina« in »Sava«, ladjedelnica v Liverpoolu
pa bark »Beechdale«. Bark »Euro« je bil zgrajen v ladjedelnici v Malem
Lošinju. Tudi po starosti v letu nakupa se ladje te skupine precej razli-
kujejo od tistih iz prve skupine. Tako je iz tabele razvidno, da niti ena
od teh ladij ni bila zgrajena s slovenskim kapitalom, temveč so bile vse
kupljene. Še več – starost ob nakupu ni bila pri nobeni manjša od dva-
najst let. Toliko jih je imel bark »Amor«, ki ga je leta 1891 kupil tržaški
ladjar Henrik Angel Jazbec s svojimi družabniki. Tri leta več je imel bark
»Beechdale«, ki ga je kupil isti ladjar leta 1892. Bark »Euro«, ki ga je kupil
102
Lastniki velikih železnih jadrnic
Tabela št. 2 prikazuje slovenske lastnike železnih jadrnic, velikih trijam-
bornic, ki so se pri nas pojavile v sedemdesetih letih 19. stoletja; v manj
kot štiridesetih letih pa so jih dokončno umaknili iz prometa. Naši ladjar-
ji so se jih oprijeli dokaj pozno – šele v devetdesetih letih – so pa razme-
roma najdlje vztrajali pri njih, to je dokler se niso popolnoma preživele.
V skupini železnih jadrnic imamo v seznamu samo osem ladij; pet je bilo
tipa bark, tri pa tipa nava.
Po nosilnosti so barki zelo različni. Najmanjši – »Amor« – je imel no-
silnost 504 tone. Trije so bili v kategoriji med 700 in 800 in eden v kate-
goriji med 800 in 900 tonami. Vse tri nave so bile po nosilnosti veliko
večje kot barki. Manjša je imela 1.128, srednja 1.323, večja pa 1.537 ton no-
silnosti. Po tonaži spadajo omenjene ladje med največje tovrstne plovne
objekte na Jadranu.
Povprečna doba izkoriščanja teh ladij je bila sedem let. Tri so na pov-
prečju izkoriščanja, ena je nad, štiri pa pod povprečjem. Tako je bark
»Beechdale« plul za našega ladjarja celih devetnajst let. Barka »Euro« in
»Amor« sta plula po sedem let, prav toliko tudi nava »Deveron«. Barka
»Drina« in »Nini« sta plula za naše ladjarje po štiri leta. Nava z imenom
»Sava« pa je bila prodana že tri leta po nakupu.
Vse ladje, ki jih vsebuje tabela, so bile zgrajene v razdobju štiri-
najstih let. Najstarejša je »Sava«, ki je bila zgrajena leta 1866. Njej sledi
»Drina«, ki je bila splavljena leta 1872. Tri so bile zgrajene 1875 (»Euro«,
»Nini« in »Deveron«), »Beechdale« je bil zgrajen leta 1877, »Amor« leta
1879 in »Orphcus« leta 1880. Po kraju gradnje se ta skupina ladij bistve-
no razlikuje od prve. Samo ena ladja je bila zgrajena v domači ladjedelni-
ci, vse druge pa so bile izdelane v tujih ladjedelnicah. Dve sta bili zgraje-
ni in kupljeni v Benetkah, to sta »Amor« in »Nini«, pet pa na Angleškem.
Ladjedelnica v Greenocku je zgradila navi »Deveron« in »Orphcus«, lad-
jedelnica v Glasgowu barka »Drina« in »Sava«, ladjedelnica v Liverpoolu
pa bark »Beechdale«. Bark »Euro« je bil zgrajen v ladjedelnici v Malem
Lošinju. Tudi po starosti v letu nakupa se ladje te skupine precej razli-
kujejo od tistih iz prve skupine. Tako je iz tabele razvidno, da niti ena
od teh ladij ni bila zgrajena s slovenskim kapitalom, temveč so bile vse
kupljene. Še več – starost ob nakupu ni bila pri nobeni manjša od dva-
najst let. Toliko jih je imel bark »Amor«, ki ga je leta 1891 kupil tržaški
ladjar Henrik Angel Jazbec s svojimi družabniki. Tri leta več je imel bark
»Beechdale«, ki ga je kupil isti ladjar leta 1892. Bark »Euro«, ki ga je kupil
102